Show simple item record

dc.contributor.authorAmsrud, Kirsten Eika
dc.contributor.authorSkaug, Eli-Anne
dc.contributor.authorSaunes, Jorunn
dc.contributor.authorUndheim, Liv Thorhild
dc.contributor.authorLyberg, Anne Marit
dc.date.accessioned2024-04-09T12:41:57Z
dc.date.available2024-04-09T12:41:57Z
dc.date.created2021-08-13T15:21:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17 (1), 1-19.en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125547
dc.description.abstractVurdering av kompetanse i praksisstudier er en kjent utfordring i sykepleierutdanninger både i Norge og internasjonalt. Denne studien utforsker sykepleierstudenters erfaringer med det nye lærings- og vurderingsverktøyet Respons. Studien har en kvalitativ tilnærming med et beskrivende og utforskende design. Det var 27 sykepleierstudenter fra tre læresteder som deltok i utprøving av det nye verktøyet, 21 av disse møtte til påfølgende intervju i fokusgrupper. Dataanalysen er gjennomført i tråd med prinsipper for kvalitativ innholdsanalyse og ledet til to kategorier: Styrket eierskap og framdrift i læringsprosessen og Økt tillit til vurderingens kvalitet. Mange av informantene beskrev en mer aktiv holdning til egen læring og tettere samhandling med sine praksisveiledere. Flere var opptatt av at Respons i større grad enn tidligere vurderingsverktøy bidro til løpende vurdering. Informantene la også vekt på at Respons sikrer en felles standard for vurdering. Studien understøtter behovet for å utforske hvordan læringsutbyttestyrt pedagogikk utspiller seg i praksishverdagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.7557/14.5620
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfokusgrupperen_US
dc.subjectsykepleierstudenteren_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectassessmenten_US
dc.subjectclinical studiesen_US
dc.subjectfocus groupsen_US
dc.subjectnursing studentsen_US
dc.subjectpraksisstudieren_US
dc.titleSykepleierstudenters erfaringer med Respons – et nytt lærings- og vurderingsverktøy i praksisstudieren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfattere(n).en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.source.pagenumber1-19en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7557/14.5620
dc.identifier.cristin1925895
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal