Browsing HiØ Brage by Author "Hjelde, Arnstein"
Now showing items 1-9 of 9
-
Andrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinn
Arntzen, Ragnar; Kvifte, Bjørn Harald; Hjelde, Arnstein (Journal article; Peer reviewed, 2017)In this article we present the results of national reading tests of a group of 16 minority-speaking pupils from grade 1 to 5, and then examine the partial skills that are particularly challenging on reading tests for ... -
Competition at the Left Edge: Left-Dislocation vs. Topicalization in Heritage Germanic
Bousquette, Joshua; Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein; Putnam, Michael Travis (Chapter, 2021)The present work analyses left dislocation (LD) in Heritage German and Heritage Norwegian as a phenomenon of the left periphery of the clause. Fieldwork conducted from the 1940s through the 2010s shows both a robust ... -
"Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke": Pragmatiske partiklar i amerikanorsk
Søfteland, Åshild; Hjelde, Arnstein (Chapter, 2021)Hovudfokus i denne artikkelen er på bruken av dei pragmatiske partik-lane ser du, veit du og trur eg i CANS – Corpus of American NordicSpeech. Desse blir samanlikna med bruk av engelsk you see, you know,I think og norsk ... -
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)
Arntzen, Ragnar; Duek, Susanne; Hjelde, Arnstein (Research report, 2012-04-02)Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det ... -
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)
Arntzen, Ragnar; Duek, Susanne; Hjelde, Arnstein (Research report, 2012-04-02)Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det ... -
Linguistic Repertoires: Modeling Variation in Input and Production: A case study on American Speakers of Heritage Norwegian
Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein (Peer reviewed; Journal article, 2023)Heritage Norwegian in the American Midwest is documented through a corpus of recordings collected and compiled over a time span of 80 years, from Einar Haugen’s recordings in the 1940s via the CANS corpus up to the present-day ... -
Om verbplassering og verbmorfologi i amerikanorsk
Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker tilhøvet mellom verbbøying og ordstilling i ein språkkontaktsituasjon der norsk er det eine språket og engelsk det andre. Meir spesifikt er datatilfanget henta frå fleire datasett med opptak av ... -
Variation in Infinitive Markers in American Norwegian
Søfteland, Åshild; Putnam, Michael T.; Hjelde, Arnstein (Chapter, 2021)The topic for this article is infinitive markers in American Norwegian. In the Corpus of American Nordic Speech, 'te' is found to be an alternative infinitive marker in addition to standard Norwegian 'å'. The present study ... -
"Vi va spost te å lær engelskt, da veit du" - litt om suppose(d) og modalitet i amerika-norsk
Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein (Peer reviewed; Journal article, 2012)I et autentisk datamateriale av amerikanorsk finner vi ordet spost, som ser ut som et ikke-norsk innslag. Dette ordet ser ut til å være i vanlig bruk, selv om norskamerikanere ugjerne vil være ved at de bruker det. ...