dc.contributor.author | Baltzersen, Rolf K. | |
dc.date.accessioned | 2007-08-23T12:53:40Z | |
dc.date.issued | 2007-08 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-224-6 (online) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-225-3 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147596 | |
dc.description.abstract | Intensjonen med rapporten er å gi en oversikt over tenkningen bak begreper som blir brukt i det skolerelaterte IKT-feltet. I kapittel 1 spør jeg om man egentlig kan måle en læringseffekt av IKT. I dette første kapittelet retter jeg et kritisk søkelys både mot innholdet i effektorienterte forskningsrapporter og fremstillingen av resultatene i norske medier. I kapittel 2 drøfter jeg innholdet i digital kompetanse som begrep. Jeg spør om bruk av IKT kan være positivt i seg selv. I kapittel 3 drøfter jeg innholdet i begrepet digitale skiller er. Noen forskere har ment at det er viktig å sikre alle barn de samme dataferdighetene. Her belyser jeg denne problematikken både sett ut fra norske og internasjonale forhold. I kapittel 4 spør jeg om IKT kan bidra til god undervisning. Noen forskere har håpet at IKT ville virke som katalysator for nye arbeidsformer i skolen. Jeg viser et par eksempler på dette. I andre del av kapittelet drøfter jeg om man heller bør sette bruk av IKT i sammenheng med lærerens didaktiske grunntenkning. I kapittel 5 spør jeg om IKT kan fungere som en katalysator for organisasjonsendringer. Forskere har ment at IKT kan ”sprenge” eksisterende systemer. I lys av denne enkle tenkningen spør jeg om vi trenger flere kritisk-historiske analyser av IKT | en |
dc.format.extent | 401624 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Østfold | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2007:9 | en |
dc.subject | digital kompetanse | en |
dc.subject | IKT | en |
dc.subject | undervisning | en |
dc.title | IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet | en |
dc.type | Research report | en |