Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147626Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen på å fremme selvregulert læring gjennom økt bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i lærerutdanningen. Forfatterne redegjør for forskning som kan tyde på at norsk lærerutdanning preges av tradisjonelle lærings- og undervisningsformer til tross for en slik satsing, og de drøfter i hvilken grad økt bruk av IKT i seg selv egentlig kan bidra til nye former for læring og undervisning. De beskriver og analyserer så innovasjonsprosjektet "IKT som endringsfaktor i allmennlærerutdanningen", hvor bruken av IKT og studentansvar for kunnskapskonstruksjon var tenkt å gjennomsyre alle deler av studiet. Basert på en ekstern evaluering av dette prosjektet, som forfatterne foretok under det først studieåret, argumenterer de for at tilgang til ny teknologi må kobles sammen med direkte støtte til studentenes selvregulering og samarbeidsferdigheter, dersom teknologien virkelig skal bidra til å endre det som foregår i studentenes klasserom.
Utgiver
Høgskolen i ØstfoldSerie
Rapport (Høgskolen i Østfold)2003:4