dc.description.abstract | Utdanningssystemer har ofte et behov for å kombinere utviklingen av spesifikk kunnskap og ferdigheter med kunnskaper som kan koples til kreativitet, problemløsning, bruk av fantasien, og evnen til å lære når man mislykkes. En utfordring for hver organisasjon er å oversette medarbeidernes individuelle kompetanse til en kollektiv kompetanse, tilpasset alle delene av organisasjonen. Yrkesidentiteten i en pedagogisk virksomhet forsterkes gjennom å synliggjøre og reflektere over den kunnskap som finnes i samspillet mellom barn og voksne i det daglige arbeidet. Å øke den bevisste og planlagte erfaringslæringen ser vi som en viktig del for utviklingsarbeidet i en profesjonell organisasjon. Vi ønsker derfor å vise hvordan erfaringslæring og refleksive prosesser kan utvikles i møtet mellom praktikere og forskere. Som empirisk bakgrunn henviser vi til et forskningsarbeid, som utføres i samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og en lokal pedagogisk virksomhet. En måte å utvikle kunnskapsbasert praksis er å sette læring i system. Dette innebærer en felles satsing i organisasjonen der deltakerne gis tid til refleksjon over praksis, og har faste møtepunkter for erfaringsutveksling. Det er også viktig med systematisering og etterprøving av erfaringer i dialog med eksterne forskere. Dette bidrar til kompetanseutvikling av virksomheten mot en lærende organisasjon. | no_NO |