dc.contributor.author | Bostrøm, Edgar | |
dc.contributor.author | Bø, Ola | |
dc.contributor.author | Langmyhr, Dag | |
dc.contributor.author | Rydland, Terje | |
dc.date.accessioned | 2009-01-23T09:33:13Z | |
dc.date.issued | 2009-01-23T09:33:13Z | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-269-7 (online) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-270-3 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/148600 | |
dc.description.abstract | Rapporten starter med en oversikt over utviklingen av informasjonsteknologi som eget fag i skoleverket fra begynnelsen rundt 1970 og fram til nå, inklusive faget slik det er i Kunnskapsløftet. Også historikken innen bruk av informasjonsteknologi generelt i skoleverket tas opp, og også her er endringene i Kunnskapsløftet tatt opp. Spesielt gjelder det den såkalte 5. grunnleggende ferdig¬heten, «kunne bruke digitale verktøy». Det uttrykkes bekymring for at dette kan bli mer tastekunnskap og innholdskomposisjon enn grunnleggende, overførbar kompetanse. Også lærerutdannelse tas kort opp. Sentralt i rapporten er en undersøkelse som forfatterne foretok blant informatikklærere i juni 2008. Hovedfunn:De fleste lærerne i undersøkelsen har god utdannings¬bakgrunn i faget, men utdannelsen ligger mange år tilbake i tid. Det er noe forgubbing også i dette faget. Læreplanene anses som krevende når det gjelder omstilling, ny teori og nye verktøy. Spesielt gjelder det multimedia, som er nytt i læreplanene. Det gjelder dessuten programmering, som er mer vektlagt i de nye planene. Undersøkelsen avdekker et stort behov for etterutdanning, men også behov for videreutdanning.Videre avdekkes et stort behov for et senter/skolelaboratorium for informatikk-undervis¬ning. Rapporten drøfter også det foreslåtte nasjonale senter for IKT i skolen (Stortingsmelding 31/2007-8).Rapporten er primært laget som et grunnlagsdokument for Norsk Informatikkråd, men er såpass generell at det også vil være interessant for andre. Rapporten konkluderer med en rekke anbefalinger til Informatikkrådet. | en |
dc.format.extent | 4060748 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2008:7 | en |
dc.title | Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd | en |
dc.title.alternative | How information technology is taught in Norwegian schools - a background and strategy for the Norwegian Informatics Council | en |
dc.type | Research report | en |