dc.contributor.author | Femdal, Ingrid | |
dc.contributor.author | Antonsen, Eva Bjørg | |
dc.contributor.author | Lepp, Margret | |
dc.date.accessioned | 2018-11-19T08:26:35Z | |
dc.date.available | 2018-11-19T08:26:35Z | |
dc.date.created | 2018-01-08T10:51:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Nordisk sygeplejeforskning. 2017, 7 (2), 152-165. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1892-2678 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2573253 | |
dc.description.abstract | Det forventes at sykepleierstudenter skal bli bevisste og reflekterte praktikere som kan håndtere komplekse situasjoner som sykepleiere. Pedagogisk drama er en av flere metoder der studenter kan lære å reflektere over praksiserfaringer. Studiens hensikt er å beskrive sykepleierstudenters oppfatninger av å delta i en dramaworkshop med forumspill. Denne kvalitative studien har en fenomenografisk tilnærming og er basert på individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer. Resultatene er kategorisert i tre temaer: Oppfatninger knyttet til oppvarmingsøvelser, oppfatninger knyttet til forumspill, og oppfatninger etter gjennomførte forumspill, alle med tilhørende kategorier. Betydningen av trygghet for å delta i forumspill, at det er autentiske situasjoner som spilles ut, hvordan tilskuere blir deltakere i forumspill, samt relevans for praksis og yrkesfeltet blir vektlagt i diskusjonen. Konklusjon: Å føle seg trygg er en forutsetning for å få godt utbytte av forumspill, ifølge studentenes uttalelser. Erfaringsbasert kunnskap kan bli synlig gjennom refleksjon i og over autentiske situasjoner som blir spilt ut i forumspill. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | Anvendt drama | nb_NO |
dc.subject | Fenomenografi | nb_NO |
dc.subject | Kliniske studier | nb_NO |
dc.subject | Sykepleierutdanning | nb_NO |
dc.title | Studenters praksisrefleksjon med dramapedagogikk : "det er noe annet å reflektere gjennom å gjøre enn å snakke om det" | nb_NO |
dc.title.alternative | Studenters praksisrefleksjon med dramapedagogikk : "det er noe annet å reflektere gjennom å gjøre enn å snakke om det" | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 152-165 | nb_NO |
dc.source.volume | 7 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk sygeplejeforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1892-2686-2017-02-06 | |
dc.identifier.cristin | 1537446 | |
cristin.unitcode | 224,40,0,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for helse og velferd | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |