dc.contributor.author | Halvorsen, Lars Rune | |
dc.contributor.author | Løkke, Jon Arne | |
dc.contributor.author | Granmo, Sjur | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T11:38:18Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T11:38:18Z | |
dc.date.created | 2018-12-05T12:27:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2018, 45 (2), 87-100. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0809-781X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598041 | |
dc.description.abstract | Sentrale føringer for utdanningsinstitusjonene som utdanner profesjonsutøvere finnes i Kvali- fikasjonsrammeverket med LæringsUtBytter (LUB) eller mål. Målene er inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Utdannelsen skal forberede studentene til to likestilte spor eller kvalifikasjoner; profesjonsutøvelse i praksis og et mulig liv i akademia. Formålet med vår studie er å forberede studentene til begge sporene via et studentaktivt, atferdsanalytisk prosjekt eller laboratorium som vi har kalt det. Vi ønsker at studentene både skal oppføre seg som profes- jonsutøvere som kan anvendt atferdsanalyse og samtidig at studentene får et teoretisk grunnlag for videre studier av atferdsanalyse som akademisk disiplin. Forberedelsene innebærer spesifikt studering av atferdsanalytisk litteratur og trening i anvendt atferdsanalyse i veiledede praksisperioder. Deltakerne bruker det siste semesteret på Forsknings – og Utviklingsprosjekter (FoU) som foregår i praksisfeltet. Prosjektene må dreie seg om anvendt atferdsanalyse. Dermed engasjerer studentene seg i profesjonsutøvelse og er samtidig medforskere i ansattes FoU-prosjekter og tradisjonell akademisk virksomhet. Studien innebærer en kvasi-eksperimentell design. Resultatene viser at studentene forbedrer karakterene sammenlignet med tidligere eksamenskarakter i studieperioden, og sammenlignet med studentene som ikke deltar i den studentaktive laben. De svært gode karakterene er knyttet til anvendte, atferdsanalytisk prosjekter med barn eller gamle med demenslidelser. Dessuten er studenten representert som medforfattere på mange vitenskapelige artikler i atferdsanalytisk publikasjonskanaler og på atferdsanalytiske konferanser. | nb_NO |
dc.description.abstract | Studentaktiv forskning som virkemiddel for å utdanne profesjonsutøvere som også kan atferdsanalyse | nb_NO |
dc.description.abstract | Student-active research as a tool in educating professionals that master applied behavior analysis | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.uri | http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1779 | |
dc.subject | Høgskolepedagogikk | nb_NO |
dc.subject | Higher-education pedagogy | nb_NO |
dc.subject | Atferdsanalyse | nb_NO |
dc.subject | Lab | nb_NO |
dc.subject | Studenters læring | nb_NO |
dc.subject | Vernepleie | nb_NO |
dc.title | Studentaktiv forskning som virkemiddel for å utdanne profesjonsutøvere som også kan atferdsanalyse | nb_NO |
dc.title.alternative | Student-active research as a tool in educating professionals that master applied behavior analysis | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 87-100 | nb_NO |
dc.source.volume | 45 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1639412 | |
cristin.unitcode | 224,40,0,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for helse og velferd | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |