dc.contributor.author | Finbråten, Hanne Søberg | |
dc.contributor.author | Guttersrud, Øystein | |
dc.contributor.author | Foss, Camilla | |
dc.contributor.author | Pettersen, Kjell Sverre | |
dc.contributor.author | Tørris, Christine | |
dc.contributor.author | Meyer, Mona Elisabeth | |
dc.contributor.author | Halvorsrud, Hedvig | |
dc.contributor.author | Stensrud, Helge | |
dc.contributor.author | Sandbekken, Ida Hellum | |
dc.contributor.author | Sæland, Mone Eli | |
dc.contributor.author | Grønlien, Heidi Kristine | |
dc.date.accessioned | 2024-02-14T15:53:29Z | |
dc.date.available | 2024-02-14T15:53:29Z | |
dc.date.created | 2023-12-08T14:46:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2023, 46 (4), 230-244. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3117663 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever med dette emnet. Studentaktive læringsformer i undervisningen kan bidra til økt kognitivt engasjement hos studentene. Bruk av concept cartoons (CC) sammen med digitalt student-respons-system (SRS) kan anvendes som undervisningsstrategi for å fremme studentaktivitet i store studentgrupper. CC består av illustrasjoner som presenterer både vitenskapelig aksepterte påstander og feilforestillinger om sentrale begreper og prosesser i AFB. Hensikt: Hensikten med denne studien var å beskrive hvordan CC i kombinasjon med digital SRS kan benyttes som en studentaktiv læringsform i ulike undervisningsformer for å støtte sykepleierstudenters læring i AFB. Metode: Studien har et kvasieksperimentelt deskriptivt kvantitativt design. CC ble anvendt sammen med SRS i digital undervisning ved sykepleierutdanningen ved tre universiteter/høgskoler høsten 2020 (n = 92–671). Anvendelsen av CC fulgte tenk–par–del-modellen, og studentene stemte på samme CC tre ganger i samme undervisningsøkt. Data ble analysert ved bruk av frekvensanalyser, Cochrans Q og Chi-square test. Resultat: Det var en økning i prosentandelen studenter som valgte det beste svaralternativet mellom de tre avstemningene. For de fleste CC var det en særlig økning i prosentandelen beste svar ved andre avstemning, etter at svaralternativene hadde blitt diskutert med medstudenter. Konklusjon: CC kan støtte læringen av sentrale begreper og fysiologiske prosesser. Undervisningsstrategien med CC i kombinasjon med digital SRS kan egne seg til å fremme studentaktiv læring, særlig i forelesning. | en_US |
dc.description.abstract | Background:Sufficient knowledge in anatomy, physiology, and biochemistry (AFB) is necessary for nursing stu-dents to develop a clinical gaze. Results from the national examination show that many students struggle with thissubject. Student-active learning can contribute to increased cognitive engagement among students. In this context,the use of concept cartoons (CC) together with a digital student-response system (SRS) can be appropriate. CC con-sists of illustrations presenting both scientifically accepted claims and misconceptions about concepts and pro-cesses in AFB.Aim:The study aimed to describe how CC, in combination with digital SRS, can be used as a student-active learn-ing strategy in various forms of teaching, to support nursing students’learning in AFB.Methods:The study has a quasi-experimental descriptive quantitative design. CC was used together with SRS indigital lectures in nursing education at three universities/colleges in autumn 2020, n=92–671. The application follo-wed the Think-Pair-Share model, and the students voted on the same CC three times during the lesson. Frequencyanalyses, Cochran’s Q and Chi-square test were applied for data analyses.Results:There was an increase in the proportion of students who chose the best response option between the threepolls. For most CCs, there was a particular increase in the proportion of best responses at the second poll, after theresponse options had been discussed with fellow students.Conclusion:CC might support the learning of concepts and physiological processes. The teaching strategy withCC in combination with digital SRS can be suitable for promoting student-active learning, especially in lectures | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | concept cartoons | en_US |
dc.subject | formativ vurdering | en_US |
dc.subject | studentaktiv læring | en_US |
dc.subject | digitalt student-respons-system | en_US |
dc.subject | sykepleierstudenter | en_US |
dc.subject | formative assessment | en_US |
dc.subject | student active learning | en_US |
dc.subject | digital student response system | en_US |
dc.subject | nursing students | en_US |
dc.title | Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen: En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring. | en_US |
dc.title.alternative | Using ‘concept cartoons’ in combination with a digital student-response system to support learning in Anatomy, Physiology, and Biochemistry in nursing education: A teaching strategy to promote student-active learning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 Artikkelforfatter(e). | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 230-244 | en_US |
dc.source.volume | 46 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.4.3 | |
dc.identifier.cristin | 2211128 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |