Browsing HiØ Brage by Title
Now showing items 1624-1643 of 2533
-
Objective Pain Assessment Using Vital Signs
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Pain is considered as an emotional experience and unrestful feeling associated with tissue damage. The feeling of pain occurs when the interpretation starts in brain; as a signal is sent through nerve fiber to the brain. ... -
Older people enacting resilience in stories about living alone and receiving home care
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Although older people who live alone might be in a vulnerable situation, they have often managed their everyday life for a long time, frequently with health challenges. In this article, we explore how nine older persons ... -
Older People’s Attitudes and Perspectives of Welfare Technology in Norway.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Background: In Norway, as in other European countries, the ageing population is increasing rapidly. Governments seek to enable older people stay in their homes for as long as possible, and welfare technology (WT) has been ... -
Om å blande kvantitative og kvalitative metoder i studier av Internett-basert lesing. Eksemplifisert med egen studie om læreres vurdering av troverdighet av spesialpedagogisk informasjon på Internett
(Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:11, Chapter, 2010-12) -
Om å ha noe på hjertet... : frigjørende krefter i småbarnspedagogiske praksiser
(Master thesis, 2018) -
"Om å holde fortet" : en studie av den konstituertes arbeidssituasjon . "mellom kaos og kontroll"
(Master thesis, 2009-07-08) -
Om begreper: Atferdsanalyse: Når eksistens blir sirkulær bør man ta et skritt ut av sirkelen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Alle fagdisipliner hviler nødvendigvis på noen vitenskapsfilosofiske grunnforutsetninger. Atferdsanalysen tar som startpunkt for sin disiplin utgangspunkt i prinsipper basert på; determinisme, pragmatisme, kontekstualisme ... -
Om begreper: intraverbaler som de viktigste byggeklossene i en atferdsanalytisk akademisk pedagogikk
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
Om faglig veiledning, om ulike perspektiver på læring, om kunnskap
(Rapport Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)”Om faglig veiledning, om ulike perspektiv på læring, om kunnskap” beskriver innledningsvis innholdet i begrepet varm kunnskap. Rapporten gjør deretter rede for menneskemøter og studentaktiviteter innenfor ”Videreutdanning ... -
Om Fortuna - metafysikk i pedagogikken?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This essay is an attempt to participate in a discussion about metaphysics today. I claim that metaphysic now seems silenced or taken for granted. Machiavelli’s idea of fortuna or fate (Norwegian: lagnad) represents question ... -
Om helsekonsekvensutredninger: en oppsummering av norske og internasjonale kunnskaper
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2015:7, Research report, 2015-10-21)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Helsedirektoratet og beskriver hvordan helsekonsekvensutredninger (HKU) er et forholdsvis nytt fenomen, utviklet av WHO i samarbeid med andre internasjonale organisasjoner og nasjonale ... -
Om helsevirksomhetenes organisering av tjenestene for mennesker med kronisk sykdom
(Master thesis, 2011-03-15)Oppgavens tema er organisering av helsetjenester overfor mennesker med kronisk sykdom. I arbeidet med oppgaven har forf. jaktet på den gode organiseringen av mange og sammensatte oppgaver rettet mot mennesker som har behov ... -
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Konsekvenspedagogikk er en humanistisk pedagogikk, utviklet av filosofen Jens Bay i samarbeid med pedagogen Bodil Glad, som innlemmer konsekvenstenkning innenfor et eksistensfilosofisk rammeverk med det formål å se faglig ... -
Om konsekvenspedagogikkens eksistensfilosofiske grunnlag
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Konsekvenspedagogikk er en humanistisk pedagogikk, utviklet av filosofen Jens Bay i samarbeid med pedagogen Bodil Glad, som innlemmer konsekvenstenkning innenfor et eksistensfilosofisk rammeverk med det formål å se faglig ... -
Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier
(Peer reviewed; Journal article, 2020)For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av ...