Blar i HiØ Brage på forfatter "Maugesten, Marianne"
-
Bedre læring av matematikk uten bruk av ekstra ressurser?
Maugesten, Marianne (Journal article, 2005) -
Bedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekt
Maugesten, Marianne; Lauvås, Per (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Går det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved ... -
Bedre læring av matematikk ved enkle midler? : rapport fra et utviklingsprosjekt
Maugesten, Marianne; Lauvås, Per (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Går det an å bedre resultatene i matematikk ved hjelp av relativt enkle tiltak som ikke er mer ressurskrevende, verken med tanke på tiden lærerne bruker eller annen ressursbruk? Denne rapporten viser at det er mulig. Ved ... -
Good mathematics teaching at lower primary school level
Maugesten, Marianne (Chapter, 2019)This paper explores Norwegian lower primary teachers’ views about good mathematics teaching as revealed in a focus group interview at the end of a two-year school-based professional development program. Analyses of the ... -
Making Manipulatives for Mathematics Education
Stigberg, Susanne Koch; Stigberg, Henrik; Maugesten, Marianne (Chapter; Peer reviewed, 2022)This paper describes the efforts of an interdisciplinary team of researchers as they collaborated to create a digital fabrication curriculum module for mathematics teacher education. The initial four-day workshop design ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
Maugesten, Marianne; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2021)Teaching requires a special content knowledge as well as pedagogical content knowledge. Whereas many studies have investigated the knowledge teachers have or use in teaching, this study investigates what mathematical tasks ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
Maugesten, Marianne (Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Muntlig eksamen - får studentene bedre vist hva de kan? En analyse av åtte studenters forståelse på muntlig eksamen i matematikk: rapport - NFR-prosjektet
Maugesten, Marianne (Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:7, Research report, 2010-05-10)Denne rapporten beskriver en kvalitativ studie av åtte informanters muntlige eksamensbesvarelser i det obligatoriske matematikkurset i allmennlærerutdanningen. Forskningsarbeidet er en del av et større prosjekt med midler ... -
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen
Maugesten, Marianne; Mellegård, Ingebjørg (Journal article; Peer reviewed, 2015)Evaluering av den nasjonale etter- og videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet viser at lærere i videreutdanning deler lite av den nyervervede kunnskapen med kollegaer og ledelse, og at det i begrenset grad legges ... -
The professional identities of prospective mathematics teachers who teach through programming
Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne; Meaney, Tamsin (Peer reviewed; Journal article, 2023)As has been the case in many countries around the world, the new Norwegian curriculum from 2020 included programming as part of mathematics education. However, little is known about how prospective teachers perceive this ... -
Second graders’ reflections about the number 24
Maugesten, Marianne; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;12, Peer reviewed; Chapter, 2018)Students’ written responses to an open task were examined to identify potential indications of emerging number sense. Content analysis indicates that the number of responses given by students varied, with addition tasks ... -
Studenters forståelse av matematikk ved bruk av gjensidige studentrettinger
Maugesten, Marianne; Nordbakke, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2020)Gjennom refleksjonsnotater og i fokusgruppeintervju undersøker vi i denne studien hva forståelse innebærer for grunnskolelærerstudenter i matematikk, og hvordan denne forståelsen utvikles. Studien er del av et større ...