Blar i HiØ Brage på forfatter "Arntzen, Ragnar"
-
Andrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinn
Arntzen, Ragnar; Kvifte, Bjørn Harald; Hjelde, Arnstein (Journal article; Peer reviewed, 2017)In this article we present the results of national reading tests of a group of 16 minority-speaking pupils from grade 1 to 5, and then examine the partial skills that are particularly challenging on reading tests for ... -
Developmental stages challenging cross-linguistic transfer: L2 acquisition of Norwegian adjectival agreement in attributive and predicative contexts
Håkansson, Gisela; Arntzen, Ragnar (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study presents cross-sectional data on adjectival agreement in second-language (L2) learners of Norwegian with four different first languages (L1s). The target language has full noun phrase agreement between article, ... -
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)
Arntzen, Ragnar; Duek, Susanne; Hjelde, Arnstein (Research report, 2012-04-02)Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det ... -
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)
Arntzen, Ragnar; Duek, Susanne; Hjelde, Arnstein (Research report, 2012-04-02)Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det ... -
Kulturell kapital og akademisk integrering: Studenter med innvandrerbakgrunn forteller om sine erfaringer med norsk utdanning
Arntzen, Ragnar; Eriksen, Odd (Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne studien er høgskolestudenter med migrasjonsbakgrunn intervjuet to ganger om sine erfaringer med norsk utdanning. I det første intervjuet fortalte studentene om sine utdanningserfaringer fra opprinnelseslandet og ... -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
Arntzen, Ragnar (Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Lystig pedagogikk og narrativt begjær: to essays om Karen Blixens fortellinger
Arntzen, Ragnar (Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-09)Lystig pedagogikk og narrativt begjær består av to essays om Karen Blixens fortellinger med spesielt fokus på homo ludens, det lekende mennesket. Det første essayet er en nærlesing av vintereventyret Peter og Rosa der vi ... -
Multilingualism among children, age 7–12, typological representation and language use pattern in a medium-sized town in Norway
Arntzen, Ragnar; Håkansson, Gisela (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article examines multilingual language use in two groups of children, one group at a state school, and one at a private IB school. The IB school has earlier been assumed to reflect an ‘elite’ multilingualism. Three ... -
PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole
Arntzen, Ragnar; Håkansson, Gisela Anne-Marie (Peer reviewed; Journal article, 2019-12-17)I artikkelen argumenteres det for et sterkere fokus på utviklingsperspektiv i språklig kartlegging og opplæring av barn og unge som lærer norsk som andrespråk, og for at det er behov for et kartleggingsverktøy med klare ... -
Reflecting on Educational Experiences: An Analysis of Two Migrant Students' Stories
Arntzen, Ragnar; Eriksen, Odd (Chapter; Peer reviewed, 2018-06-14)This chapter reports on data from a study exploring migrant students' experiences with education across cultures. Through semi-structured interviews with two teacher students, we aimed to contribute to the students' ... -
Språkressurser, språkvalg og språkskifte: En studie av tospråklige barn fra fem- til tolvårsalder
Arntzen, Ragnar; Karlsen, Jannicke (Journal article, 2019)Denne artikkelen presenterer en undersøkelse av språkbruksmønstre hos 16 tospråklige barn når de er fem og tolv år. Dataene er hentet inn gjennom strukturerte intervju med foreldrene og semistrukturerte samtaler med barna ... -
Teststrategier og testmotivasjon: Fire niendeklassingers erfaringer med nasjonal prøve i lesing
Arntzen, Ragnar; Andreassen, Ulf Rune; Karlsen, Jannicke; Kvifte, Bjørn Harald (Journal article; Peer reviewed, 2019-11)Denne studien bygger på intervjuer med fire flerspråklige elever om deres deltakelse på nasjonal prøve i lesing på 9. trinn. Intervjuene fokuserte på temaene testmotivasjon og teststrategier under gjennomføringen av ... -
The Lark's Lonely Twittering: An Analysis of the Monologues in A Doll's House
Arntzen, Ragnar; Bjørnstad, Gunhild Brænne (Peer reviewed; Journal article, 2019-07-26)In this article we examine Ibsen’s use of monologues in A Doll’s House. The use of monologues in this play has been criticized, and by some characterized as old and conventional, while others have considered this a futile ...