Browsing HiØ Brage by Author "Løkke, Jon A."
Now showing items 1-7 of 7
-
En alternativ omtale av funksjonelle analyser som inkluderer kausal metodologi
Løkke, Jon A. (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
En empirisk studie av forløperidentifisering og responsklasse-hierarkier
Halvorsen, Lars Rune; Løkke, Jon A.; Berge, Kristian R.; Johnsrud, Lars; Larsen, Kristina; Mæhre, Line J.V. (Journal article; Peer reviewed, 2013)I studien benyttet vi velkjente prosedyrer for å identifisere forløpere til utfordrende atferd, vi gjennomførte sjekk på samvariasjon mellom forløpere og utfordrende atferd, og undersøkte om det var felles opprettholdende ... -
Hypotetiske konstrukter er en nødvendighet, og derfor bør atferdsanalytikere være mer opptatt av begrepsvaliditet
Løkke, Gunn E. H.; Løkke, Jon A. (Journal article; Peer reviewed, 2014)Utgangspunktet for artikkelen er Svartdals «Hypotetiske konstrukter innenfor atferdsanalyse: Finnes de? Ja, men der lever de dessverre ikke i beste velgående». Vi er enige med Svartdal i at atferdsanalyse, uunngåelig, er ... -
Opplæring i ikke-eksperimentelle funksjonelle analyser eller FAK-analyser
Bertelsen, Kari Anne T.; Halvorsen, Lars Rune; Løkke, Jon A.; Solvang, Marianne; Løkke, Gunn E. H. (Journal article; Peer reviewed, 2013)Funksjonelle analyser er metoder som avdekker sammenhenger mellom atferd og miljøhendelser. En variant er deskriptive funksjonelle analyser der observatørene registrerer hendelser i miljøet i forkant og etterkant av den ... -
Tegnøkonomi og påvirkning av oppmøte etter friminutt i en barneskoleklasse
Andresen, Mai Linda; Løkke, Jon A.; Løkke, Gunn E. H. (Journal article; Peer reviewed, 2013)Lærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. ... -
Tegnøkonomi som klasseintervensjon for å korte ned latenstiden etter friminutt
Halvorsen, Lars Rune; Løkke, Jon A.; Tveter, Bente Holmberg; Rølleid, Sylvia (Journal article; Peer reviewed, 2015)Lærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. ... -
Visuelle analyser av data—er det greit å ikke vite alt?
Arntzen, Erik; Løkke, Jon A. (Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen omhandler problemstillinger knyttet til bruken av visuelle analyser av data fra linje-grafer. Visuelle analyser eller prosedyrer dreier seg om slutninger om tiltak har ført til effekt. Videre er visuelt baserte ...