• 21st Century Skills for Lifelong Learning 

      Sträng, Dan Roger (Chapter; Peer reviewed, 2018)
      This paper presents the results of a recent study of students’ perceptions of their education, targeted at three grades of students in a Swedish upper secondary school’s Arts program using an auto ethnographic research ...
    • Arbeidsinnkludering som en vei til varig arbeidslivstilknytning og et verdig voksenliv: Hvordan metoder for arbeidsinnkludering kan brukes i opplæringen av lærekandidater 

      Dyrnes, Eva Martinsen; Sträng, Dan Roger (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The labour market in many European countries is changing and for many young people it leads to challenges in gaining a lasting connection to working life. School dropout and deficiencies in their education lead to challenges ...
    • Can Teacher Empowerment Contribute to Better Learning? 

      Sørmo, Dag; Sträng, Dan Roger (Chapter; Peer reviewed, 2018)
    • Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis 

      Sträng, Dan Roger (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)
      Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ...
    • Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis 

      Sträng, Dan Roger (Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)
      Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ...
    • Evaluering av PP-tjenesten i Våler kommune 

      Sträng, Dan Roger (Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:3, Research report, 2010-08-18)
      Hver kommune og hver fylkeskommune skal i følge opplæringslova § 5-6 ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. PP-tjenestens arbeid i framtiden synes å være tilknyttet kommunenes ansvar for å iverksette forbeyggende, ...
    • Evaluering av PP-tjenesten i Våler kommune 

      Sträng, Dan Roger (Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold);2010:3, Research report, 2010-08-18)
      Hver kommune og hver fylkeskommune skal i følge opplæringslova § 5-6 ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. PP-tjenestens arbeid i framtiden synes å være tilknyttet kommunenes ansvar for å iverksette forbeyggende, ...
    • How To Be Prepared for the Difficult Conversation 

      Sørmo, Dag; Sträng, Dan Roger (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      In this paper, we present a minor research and development project with a group of teachers in primary school who, in agreement with the school management, have been trained and educated in the challenging task of facilitating ...
    • "Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår 

      Sträng, Dan Roger (Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)
      Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ...
    • "Hvor gode er vi egentlig?": Kalnes videregående skole og elever tatt opp på særskilte vilkår 

      Sträng, Dan Roger (Rapport (Høgskolen i Østfold);2010:9, Research report, 2010-08-30)
      Opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune tok i mars 2007 kontakt med Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold, for samtaler om en evalueringsundersøkelse av spesialundervisningen ved Kalnes videregående skole ...
    • Hvordan kan videregående skole forberede elever - som planlegger å bruke lærekandidatordningen - for varig arbeidslivsdeltakelse? 

      Dyrnes, Eva Martinsen; Lien, Torunn; Sträng, Dan Roger; Tutvedt, Simen (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Abstract The training candidate scheme is an accessway into the Norwegian vocational job market for learners who are unable to complete vocational training in secondary school through the ordinary apprentice scheme. This ...
    • Kulturanalyse på Gimle skole 

      Sträng, Dan Roger; Bråthen, Hanne (Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)
      Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ...
    • Kulturanalyse på Gimle skole 

      Sträng, Dan Roger; Bråthen, Hanne (Rapport (Høgskolen i Østfold);2013:5, Research report, 2014-01-02)
      Etter flere år med systematisk utviklingsarbeid, ønsket rektor å se om elevene merket noe til de prioriteringene som er gjort og hva skolen har satset på. Metoden for datainnsamling var brevskriving, og ut fra disse ...
    • The School Leader as Ideal Type: How to Reconcile Max Weber with the Concept of School Culture 

      Sträng, Dan Roger (Chapter; Peer reviewed, 2018)
      Managing and developing a school organization from a cultural perspective requires a different approach to leadership than instrumental or pragmatic standpoints. Most organizations have multiple and even conflicting ...