• Vg2-elevers kontakt med spansk i fritiden: "Det er morsommere å se serier når du skjønner litt spansk" 

      Grønn, Berit; Christiansen, Ane (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen presenterer funn og analyse av siste del av en tredelt undersøkelse om spanskelevers kontakt med spansk språk og spanskspråklig kultur i fritiden. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet 2015-18. Den siste ...
    • "Vi va spost te å lær engelskt, da veit du" - litt om suppose(d) og modalitet i amerika-norsk 

      Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      I et autentisk datamateriale av amerikanorsk finner vi ordet spost, som ser ut som et ikke-norsk innslag. Dette ordet ser ut til å være i vanlig bruk, selv om norskamerikanere ugjerne vil være ved at de bruker det. ...
    • Violence et sacré dans La Jongleuse de Rachilde 

      Barstad, Guri Ellen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article proposes to decipher the motifs of violence, death and blood in Rachilde’s novel La Jongleuse (The Juggler) (1900) aiming to discern how they may be related to love, the sacred and art. In our reading, the two ...
    • When nudge comes to shove: Liberty and nudging in the era of big data 

      Sætra, Henrik Skaug (Journal article; Peer reviewed, 2019-04-26)
      In this article, I examine how nudging powered by Big Data relates to both negative and positive liberty. I focus in particular on how liberty is affected by appeals to irrational mechanisms. I conclude that it is problematic ...
    • Å lese film 

      Svenhard, Britt W. (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Mange lærere ønsker å bruke film i engelskundervisningen, men ser kanskje ikke umiddelbart hvordan dette kan forankres i læreplanmål eller hvilke arbeidsmåter man kan velge. Denne artikkelen ser på hvordan Kunnskapsløftet ...