• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold). LU
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for lærerutdanning (gjelder til og med 2020)
  • Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold). LU
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (To- og flerspråklige barn i Norden)

Arntzen, Ragnar; Duek, Susanne; Hjelde, Arnstein
Research report
Thumbnail
Åpne
20120402HeleEl.pdf (2.457Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147533
Utgivelsesdato
2012-04-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Andre publikasjoner (Høgskolen i Østfold). LU [7]
Sammendrag
Norden har alltid vært en arena for flerspråklighet, men de siste 20-30 åra har det skjedd store forandringer i befolkningssammensetninga her. Dette har ført til nye utfordringer i barnehager og skoler, spesielt når det gjelder arbeid med språkutvikling og språkstimulering av barn og unge som har et annet morsmål enn majoritetsspråket. Landa i Norden har møtt disse utfordringene på ulikt vis, og derfor vil det være interessant å styrke den nordiske dialogen på dette feltet.

Tekstene i denne artikkelsamlinga er ei videreutvikling av noen foredrag som våren 2010 ble presentert på den første workshopen i det nordiske nettverket TOBANO – To- og flerspråklige barn i Norden. Forfatterne arbeider i barnehager, skoler, høgskoler og universiteter i Sverige og Norge, og artiklene speiler noe av grunntanken bak TOBANO: Å være en møteplass for nordiske pedagoger/lærere og forskere som arbeider med minoritetsspråklige barn i barnehage og skole. At forsknings- og praksisfelt går i dialog, tror vi er viktig for at flerspråklighetsfeltet skal utvikle seg videre. Både forskerne og lærerne/pedagogene arbeider mot et felles mål – at den pedagogiske praksisen som flerspråklige barn møter i barnehage og skole, skal bli bedre.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit