Evaluering av PP-tjenesten i Våler kommune
Abstract
Hver kommune og hver fylkeskommune skal i følge opplæringslova § 5-6 ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. PP-tjenestens arbeid i framtiden synes å være tilknyttet kommunenes ansvar for å iverksette forbeyggende, problemløsende og behandlende tiltak. Hensikten med en evaluering av PP-tjenesten i Våler (Moss) bør derfor være å undersøke hvordan dagens ordning fungerer i forhold til brukernes kunnskap og forventninger og samsvaret mellom forventninger og PPTs rolle og mandat. I forhold til en evalueringsprosess knyttet til PP-tjenesten i Våler (Moss), vil det være viktig å bygge den på en grundig kartlegging av status i den aktuelle spesialpedagogiske situasjonen i skoler og barnehager, en analyse av samarbeidsordningen for PPT i forhold til lover, foreskrifter og lokale avtaler, samt en oversikt over det lokale tiltaksapparatet som arbeider med tilgrensende oppgaver i forhold til barns oppvekst i skole og fritid, som helsetjeneste, barnevern og sosialtjeneste. For å utvikle gode målinstrumenter for denne evalueringen, vil det være nødvendig å få fram strategiske problemstillinger og klarlegge bakgrunnen for prosjektet. Utgangspunktet vil være intervjuer med representanter for skoleadministrasjon og PPT, en bred spørreundersøkelse i forhold til lærere og foreldre og dybdeintervjuer med nøkkelpersoner på skolene. I tillegg vil intervjuer gjennomføres med representanter for helsetjeneste, barnevern og sosialtjeneste