Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147612Utgivelsesdato
2007-12-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen til den amerikanske skoleforskeren Larry Cuban kan forklare den begrensede bruken av IKT i undervisningen i norsk skole. Cuban beskriver tre forskjellige modeller knyttet til implementering av teknologi. Disse er modellen om en sakte revolusjon, modellen om kontekstuelt begrensende valg og den økologiske modellen. Med bakgrunn i eget datamateriale vurderer jeg hvilke av disse modellene som har størst forklaringsverdi. Jeg bruker primært resultater fra en stor spørreundersøkelse som jeg gjennomførte blant samfunnsfaglærere i 2002. Bakgrunnen var en større satsning på utvikling av digitale læremidler (DL) i samfunnslære (VK1) på videregående skole. I den andre hoveddelen av rapporten vurderer jeg hvilke av Cubans modeller som preger retorikken innenfor den IKT-orienterte utdanningspolitikken. Jeg tar utgangspunkt i et sentralt skolerelatert IKT-dokument som heter Program for digital kompetanse (PDK). I den avsluttende drøftingen spør jeg om modelltenkningen på det politiske nivået har ledet oss på villspor i IKT-satsningen. I forlengelsen av dette beskriver jeg noen utfordringer man bør jobbe videre med
Serie
Rapport (Høgskolen i Østfold)2007:15