dc.contributor.author | Baltzersen, Rolf K. | |
dc.date.accessioned | 2007-12-12T12:14:56Z | |
dc.date.issued | 2007-12-12T12:14:56Z | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-242-0 (online) | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7825-243-7 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147612 | |
dc.description.abstract | Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen til den amerikanske skoleforskeren Larry Cuban kan forklare den begrensede bruken av IKT i undervisningen i norsk skole. Cuban beskriver tre forskjellige modeller knyttet til implementering av teknologi. Disse er modellen om en sakte revolusjon, modellen om kontekstuelt begrensende valg og den økologiske modellen. Med bakgrunn i eget datamateriale vurderer jeg hvilke av disse modellene som har størst forklaringsverdi. Jeg bruker primært resultater fra en stor spørreundersøkelse som jeg gjennomførte blant samfunnsfaglærere i 2002. Bakgrunnen var en større satsning på utvikling av digitale læremidler (DL) i samfunnslære (VK1) på videregående skole. I den andre hoveddelen av rapporten vurderer jeg hvilke av Cubans modeller som preger retorikken innenfor den IKT-orienterte utdanningspolitikken. Jeg tar utgangspunkt i et sentralt skolerelatert IKT-dokument som heter Program for digital kompetanse (PDK). I den avsluttende drøftingen spør jeg om modelltenkningen på det politiske nivået har ledet oss på villspor i IKT-satsningen. I forlengelsen av dette beskriver jeg noen utfordringer man bør jobbe videre med | en |
dc.format.extent | 1290157 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2007:15 | en |
dc.subject | IKT | en |
dc.subject | implementering | en |
dc.subject | undervisning | en |
dc.title | Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning? | en |
dc.type | Research report | en |