dc.contributor.author | Solli, Kjell-Arne | |
dc.contributor.author | Lie, Alfred | |
dc.date.accessioned | 2007-07-05T08:48:01Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-145-2 (online) | |
dc.identifier.isbn | 82-7825-144-4 (trykt) | |
dc.identifier.issn | 1503-2612 (online) | |
dc.identifier.issn | 0805-8164 (trykt) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147632 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten er første delrapport i evalueringen av ”Prosjekt Lese- og skriveopplæring”.
Formålet med prosjektet er å ”kvalitetssikre begynneropplæringen i lesing og skriving” slik at lese- og skrivevansker kan forebygges og flere elever oppnå gode resultat. Forebygging av og rutiner for oppfølging av leseutviklinga gjennom tilpasset opplæring står i fokus.
Prosjektet er et samarbeid mellom PP – tjenesten for kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Prosjektet gjennomføres i nært samarbeid med lærere ved deltakerskolene, der skoleledelsen og foreldrene også er viktige samarbeidsparter.
Prosjektet startet i juni 2002 og skal vare tre år, til og med våren 2005.
Denne rapporten bygger på en spørreskjemaundersøkelse til lærere i prosjektet våren 2003, og gir en bakgrunn for og foreløpige data om prosjektet.
Prosjektet representerer en relevant videreføring av Samtak i de tre kommunene som deltar. Lærerne opplever innholdet i kursvirksomheten som god, og betydningen av oppfølgende veiledning og nettverk mellom skoler har vært stor. Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser prosjektet har for elevenes utvikling av leseferdigheter på sikt, men lærerne opplever at de har fått et bedre grunnlag for leseopplæringen og en bekreftelse på hvordan god leseopplæring kan drives.
Resultatet fra kartleggingsprøvene i norsk er interessant og viser en lovende framgang i elevenes leseferdigheter ved de skolene som deltar. | en |
dc.format.extent | 1005805 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nb | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Østfold | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport (Høgskolen i Østfold) | en |
dc.relation.ispartofseries | 2004:4 | en |
dc.subject | leseopplæring | en |
dc.subject | skriveopplæring | en |
dc.subject | lesevansker | en |
dc.subject | skrivevansker | en |
dc.subject | grunnskoleutdanning | en |
dc.subject | prosjektarbeid | en |
dc.title | Prosjekt lese- og skriveopplæring : et samarbeid mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold. Evaluering av prosjektet : første delrapport desember 2003 | en |
dc.type | Research report | en |