Blar i Tidsskrift- og avisartikler. LU på tittel
Viser treff 74-93 av 106
-
Short Report: Social Perception of High School Students with ASD in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11-06)An increasing number of students with autism spectrum disorder (ASD) enroll in inclusive schools and classrooms. The aim of this study was to research how students with ASD experience the social aspect of inclusive high ... -
Sinte gutter gråter ikke!
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ... -
Sources and citizens: An essay in applied epistemology
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05-12)How should pupils use the internet to learn? This essay sets up two modes of using online sources, reading for information and reading for evidence, and evaluates their value for schools. The former is well known; pupils ... -
Språkressurser, språkvalg og språkskifte: En studie av tospråklige barn fra fem- til tolvårsalder
(Journal article, 2019)Denne artikkelen presenterer en undersøkelse av språkbruksmønstre hos 16 tospråklige barn når de er fem og tolv år. Dataene er hentet inn gjennom strukturerte intervju med foreldrene og semistrukturerte samtaler med barna ... -
Startalder og andrespråkstilegnelse av finitthet
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen analyseres språkdata fra et søskenpars andrespråkstilegnelse av norsk. Empirien brukes til å se nærmere på barns andrespråkstilegnelsesprosess for finitthet i norsk og å drøfte forholdet mellom denne prosessen ... -
Studenters forståelse av matematikk ved bruk av gjensidige studentrettinger
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Gjennom refleksjonsnotater og i fokusgruppeintervju undersøker vi i denne studien hva forståelse innebærer for grunnskolelærerstudenter i matematikk, og hvordan denne forståelsen utvikles. Studien er del av et større ... -
Students´ reasoning on multiplication in primary school classroom context
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02-24)This article investigates how students in third grade discuss and reason on multiplication when they first encounter that concept in the classroom context. By analysing the data from 24 classrooms focused on teaching and ... -
Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nyere forskning viser til at flere studenter med diagnosen dysleksi tar fatt på høyere utdanning og at overgangen innebærer en rekke utfordringer. Gjennom denne undersøkelsen ønsker vi kunnskap om anvendelse og opplevd ... -
Sukumiwa Mpakani - et demokratisk teatereksperiment?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen tar utgangspunkt i en kunstpraksis i Tanzania og bruker musikalen Sukumiwa Mpakani, en swahili hiphopmusikal, som forskningsobjekt. Artikkelen utforsker hvordan vi som kunstpedagoger kan bruke vår praksis som ... -
Synlig og usynlig religion: umarkerte bilder i kapitler om religion
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Finnes det systematiske forskjeller mellom hvordan religion illustreres i norske lærebøker i religionsfagene? Denne artikkelen analyserer hvordan bilder uten religionsspesifikke markører fordeles blant kapitler om individuelle ... -
Talemål i Sør-Østfold: Ideologi, struktur og praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2019-08-21)I artikkelen presenterer vi en språkantropologisk analyse av språksituasjonen i sørøstlige deler av Østfold. Analysen tar utgangspunkt i Silversteins (1985) ‘total linguistic fact’ for å beskrive sammenhengen mellom ... -
Teacher facilitating of group learning in science with digital technology and insights into students’ agency in learning to learn
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02-12)The study provides an insight into how teachers may facilitate students’ group learning in science with digital technology, which was examined when Norwegian lower secondary school students engaged in learning concepts of ... -
Teaching in higher education: organic methodologies
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10-01)In this paper, we use process philosophy to address the increased feeling of alienation and resignation among students and teachers in Norwegian academia. By trusting the generative forces of childhood, as Deleuze and ... -
Technology and sustainability for/in early childhood education and care
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Inspired by a posthuman philosophy, this paper explores sustainable natureculture kindergarten praxis as a pragmatic transcorporeal collective engagement with the present and sustainable future events to come. The point ... -
Territory location and quality, together with climate, affect the timing of breeding in the whitethroated dipper
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-21)Recent climate change has led to advanced spring phenology in many temperate regions. The phenological response to variation in the local environment, such as the habitat characteristics of the territories birds occupy, ... -
Teststrategier og testmotivasjon: Fire niendeklassingers erfaringer med nasjonal prøve i lesing
(Journal article; Peer reviewed, 2019-11)Denne studien bygger på intervjuer med fire flerspråklige elever om deres deltakelse på nasjonal prøve i lesing på 9. trinn. Intervjuene fokuserte på temaene testmotivasjon og teststrategier under gjennomføringen av ... -
"That it is possible to overcome the difference between 'them' and 'us'": En Membership Categorization Analysis-studie av fredspristalen 2012
(Journal article; Peer reviewed, 2019)"Over the past sixty years, the European project has shown that it is possible for peoples and nations to come together across borders. That it is possible to overcome the differences between “them” and “us”. (José Manuel ... -
The Lark's Lonely Twittering: An Analysis of the Monologues in A Doll's House
(Peer reviewed; Journal article, 2019-07-26)In this article we examine Ibsen’s use of monologues in A Doll’s House. The use of monologues in this play has been criticized, and by some characterized as old and conventional, while others have considered this a futile ... -
The problem of distinguishing multiplicative from additive reasoning in primary school classroom context.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article investigates how students in third grade learn to reason on multiplication when they first encounter that concept in the classroom context. By analysing the data from 24 classrooms focused on teaching and ...