Blar i Tidsskrift- og avisartikler. LU på tittel
Viser treff 97-106 av 106
-
Use of videos in the Information and Communication Technology Massive Open Online Course: Insights for learning and development of transformative digital agency with pre- and in-service teachers in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines how videos may support participants’ learning in the Information and Communication Technology Massive Open Online Course (ICTMOOC) aimed to develop digital skills with pre- and in-service teachers in ... -
Using TIMSS items to evaluate the effectiveness of different instructional practices
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10-16)Can instructional quality be measured using TIMSS items on how often certain instructional practices are used in the mathematics classroom? We focused on three instructional practices that have been the topics of longstanding ... -
Variasjon som virkemiddel – hiphop, språkvalg og identitetskonstruksjon i Oslo
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I artikkelen utforsker jeg den sosiale betydninga til variasjonen i oslomål gjennom en analyse av to rapptekster fra byen, en fra øst og en fra vest. Temaet i tekstene er Oslos todeling, og bruken av variasjonen i oslomålet ... -
Veiledning i lærerstudenters praksisopplæring - et bidrag til læring og utvikling?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien er gjennomført på bakgrunn av et målrettet samarbeid mellom to videregående skoler og en lærerutdanningsinstitusjon med en målsetting om å styrke og utvikle en bedre sammenheng mellom praksisopplæring, ... -
Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tilbakemeldinger er sentralt for pedagogiske prosesser i høyere utdanning, og er en viktig komponent i vurdering med hensyn på læring. Imidlertid dokumenterer en rekke studier at studenter ikke er helt fornøyde med kvaliteten ... -
Veiledningssamtaler i høyere utdanning: Utprøving av en modell til bruk i forskning på tilbakemeldinger
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tilbakemeldinger er sentralt for pedagogiske prosesser i høyere utdanning, og er en viktig komponent i vurdering med hensyn på læring. Imidlertid dokumenterer en rekke studier at studenter ikke er helt fornøyde med kvaliteten ... -
Videos as teaching and learning resources for developing pre- and in-service teachers’ professional digital competence in the ICTMOOC
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-05)This study provides an insight into the preferred length of videos in the online course ICTMOOC aimed at the development of professional digital competence with pre- and in-service teachers in Norway. The one-way ANOVA ... -
Vilje, men manglende handlekraft – skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen undersøker hvilken verdi skoleledere tillegger tospråklig fagopplæring og hvilken betydning dette har for tospråklige faglæreres deltakelse i skolens læringsfellesskap. Minoritetsspråklige elever har, ved behov, ... -
War, Patriotism and Nationality in the Norwegian and Swedish Translations of Cherry Ames
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Helen Wells’ novels of the nurse Cherry Ames follow the protagonist through student nursing to her life as a practicing registered nurse. The books, featuring her military service, were soon translated, reaching Iceland, ... -
"Æ e trønder, æ, sjø" Den pragmatiske partikkelen 'sjø' i midt-norske dialektar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sjø er ein pragmatisk partikkel som har sitt primære bruksområde i trønderske dialektar. Med utgangspunkt i spontantaledata frå Nordisk dialektkorpus analyserer vi bruken av sjø både geografisk, semantisk og pragmatisk. ...