Bruk av fokusgruppeintervju som metode i evaluering av nytt praksisopplegg
Abstract
Nye prosjekter innen barnevernfeltet krever systematisk evaluering for å bedre kvaliteten på arbeidet som utføres. Kvalitativ forskning gir dybde kunnskap som henter opp erfaring fra levd liv. Bruk av fokusgrupper i evaluering av mentorskap som praksis for førsteårsstudenter på bachelor i barnevern vil kunne møte dette kravet. I evalueringsarbeidet skal det legges vekt på å få frem flere aspekter av menneskers erfaringer og opplevelser. Ved hjelp av «mixed methods», tas både kvantitative og kvalitative tilnærminger i bruk. Utgangspunktet er at en grunnleggende oppfatning fra oss som skal utføre evalueringen at dataene fra spørreundersøkelsen og datamaterialet fra fokusgruppeintervjuene vil synliggjøre forhold som kan bedre kvaliteten på profesjonsutdanningen knyttet til studenters samvær og samhandling med barn. Essayet tar utgangspunkt i bruk av fokusgrupper i forbindelse med evaluering av et mentorprosjekt ved en norsk høgskole.