Fra fransklærerstudent til fransklærer : en undersøkelse av seks ytutdannede fransklæreres praksis gjennom deres tre første arbeidsår
Research report

View/ Open
Date
2008-02Metadata
Show full item recordCollections
- Fokus på språk [11]
Abstract
Rita Gjørven, universitetslektor i fransk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved
Universitetet i Oslo, presenterer her en undersøkelse der hun følger seks nyutdannede fransklærere gjennom
deres tre første yrkseaktive år. Vi får vite hvilke hovedutfordringer de seks står overfor i møte med det etablerte
lærerfellesskapet ved ungdomsskolene, og i møte med elever og foreldre. Gjørven argumenterer for at en
lærerutdanning der studentene kontinuerlig utfordres til å tenke over og debattere egne læringsstategier,
gir et godt grunnlag når rollene senere skifter, og studentene blir lærere. Et bevisst forhold til hvordan de selv
lærer noe, er til stor hjelp når de nye lærerne skal fremme refleksjon over egen læring hos elevene.
Publisher
FremmedspråksenteretSeries
Fokus på språk12