Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPersson, Mats
dc.date.accessioned2010-07-05T11:10:31Z
dc.date.available2010-07-05T11:10:31Z
dc.date.issued2010-07-05T11:10:31Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148072
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om endagsseminar i inspirasjon og motivasjon. De to forskningsspørsmålene – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon?, og Hvorfor deltar vi? beskrives ved hjelp av to teoretiske perspektiver – ”kompetanseutviklingstiltak” og ”event”. Seminaret som kompetanseutviklingstiltak forutsetter at det oppnås en instrumentell nytteeffekt i form av resultat av å delta på seminaret. Det teoretiske perspektivet på seminar som event har ikke den instrumentelle tilnærmingen som kompetanseutviklingsperspektivet har. De to teoretiske perspektivene skal ikke ses på som dikotomier, hvor det ene er bedre eller mer riktig enn det andre. Det første forskningsspørsmålet – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon? – tok utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming og ble besvart gjennom en analyse av foredragsholderne, invitasjonene til seminarene, og selve foredragene. Foredragsholderne ble kategorisert i fem kategorier basert på deres legitimitetsgrunnlag. Den ene kategorien hadde fire underkategorier. Kategoriene var; ”Eventyrerne”, ”Idrettsheltene”, ”Fagpersonene”, ”Komikerne” og ”Vitnerne”. Fagpersonene besto av underkategoriene ”Akademikerne”, ”Lederne”, ”Spesialistene” og ”Kunstnerne”. Metodene som ble brukt var dokumentundersøkelse, observasjon og intervju. De to teoretiske perspektivene og kategoriseringen av foredragsholderne danner grunnlaget for et begrepsapparat som kan brukes i analyser av denne type seminar. Det andre forskningsspørsmålet – Hvorfor deltar vi? – hadde både en kvalitativ og en kvantitativ tilnærming og ble besvart gjennom et intervju og en spørreundersøkelse. Hovedkonklusjonen i spørreundersøkelsen viste at variablene ”Opplevelsen”, ”Det sosiale samværet” og ”Avbrekk i hverdagen” som ble knyttet til seminaret som event skåret høyere enn variablene ”Det faglige innholdet”, ”Personlig utvikling” og ”Bedre arbeidsmiljøet i organisasjonen” som ble knyttet til seminaret som kompetanseutviklingstiltak. Deltakerne mente altså at variablene knyttet til event var viktigere for å delta enn variablene knyttet til kompetanseutviklingstiltak. Dette ble støttet i det åpne spørsmålet om hva som var den viktigste grunnen til at deltakerne meldte seg på seminaret. Intervjuene støttet også dette. Undersøkelsen viste også at det ikke alltid er overensstemmelse mellom beskrivelsen av foredragsholdernes foredrag, og det foredragsholderne sier i foredragene. Men det er overensstemmelse mellom det foredragsholderne sier og det deltakerne ønsker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleLa deg Inspirere! Endagsseminar i inpirasjon og motivasjon - Hva er det, og hvorfor deltar vi?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel