dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om endagsseminar i inspirasjon og motivasjon. De to
forskningsspørsmålene – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon?, og Hvorfor
deltar vi? beskrives ved hjelp av to teoretiske perspektiver – ”kompetanseutviklingstiltak” og
”event”. Seminaret som kompetanseutviklingstiltak forutsetter at det oppnås en instrumentell
nytteeffekt i form av resultat av å delta på seminaret. Det teoretiske perspektivet på seminar
som event har ikke den instrumentelle tilnærmingen som kompetanseutviklingsperspektivet
har. De to teoretiske perspektivene skal ikke ses på som dikotomier, hvor det ene er bedre
eller mer riktig enn det andre.
Det første forskningsspørsmålet – Hva er endagsseminar i inspirasjon og motivasjon? – tok
utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming og ble besvart gjennom en analyse av
foredragsholderne, invitasjonene til seminarene, og selve foredragene. Foredragsholderne ble
kategorisert i fem kategorier basert på deres legitimitetsgrunnlag. Den ene kategorien hadde
fire underkategorier. Kategoriene var; ”Eventyrerne”, ”Idrettsheltene”, ”Fagpersonene”,
”Komikerne” og ”Vitnerne”. Fagpersonene besto av underkategoriene ”Akademikerne”,
”Lederne”, ”Spesialistene” og ”Kunstnerne”. Metodene som ble brukt var
dokumentundersøkelse, observasjon og intervju. De to teoretiske perspektivene og
kategoriseringen av foredragsholderne danner grunnlaget for et begrepsapparat som kan
brukes i analyser av denne type seminar.
Det andre forskningsspørsmålet – Hvorfor deltar vi? – hadde både en kvalitativ og en
kvantitativ tilnærming og ble besvart gjennom et intervju og en spørreundersøkelse.
Hovedkonklusjonen i spørreundersøkelsen viste at variablene ”Opplevelsen”, ”Det sosiale
samværet” og ”Avbrekk i hverdagen” som ble knyttet til seminaret som event skåret høyere
enn variablene ”Det faglige innholdet”, ”Personlig utvikling” og ”Bedre arbeidsmiljøet i
organisasjonen” som ble knyttet til seminaret som kompetanseutviklingstiltak. Deltakerne
mente altså at variablene knyttet til event var viktigere for å delta enn variablene knyttet til
kompetanseutviklingstiltak. Dette ble støttet i det åpne spørsmålet om hva som var den
viktigste grunnen til at deltakerne meldte seg på seminaret. Intervjuene støttet også dette.
Undersøkelsen viste også at det ikke alltid er overensstemmelse mellom beskrivelsen av
foredragsholdernes foredrag, og det foredragsholderne sier i foredragene. Men det er
overensstemmelse mellom det foredragsholderne sier og det deltakerne ønsker. | en_US |