Tøff, frekk og morsom! Ungdom med sosiale og emosjonelle vansker forteller om egne skoleerfaringer: en kvalitativ studie
Abstract
Sentrale temaer i informantenes fortellinger er: selvoppfatning, relasjon til lærer,
relasjon til jevnaldrende og kontroll/valg av handling. Ungdommene forteller at de opplevde
barneskolen som vanskelig. De ønsket positiv oppmerksomhet fra lærer, men mener de ble
behandlet urettferdig. De bruker begrep som; ikke å bli sett, ikke bli hørt, ikke bli forstått og
ikke bli likt. De har hatt noen få betydningsfulle møter med anerkjennende lærere.
Guttene i undersøkelsen hadde venner på barneskolen. Å ha venner har vært av stor verdi.
Jentene har ikke hatt venner på barne- og ungdomsskolen. De var utsatt for mobbing og
utestenging fra jevnaldringsmiljøet, og de fikk lite støtte av lærere. Det har hatt betydning for
deres forhold til relasjoner generelt. Guttene opplevde seg avvist og marginalisert ved overgang
til en alternativ skole. Venner ble borte. Valg av nye venner har ikke nødvendigvis vært kloke
valg av venner, men valg av venner å identifiserte seg med.
Informantene forteller om rasjonelle valg av handlinger i situasjoner, selv om det har blitt
tolket negativt av andre. En del atferd som har fremstått som problematisk, har hatt en
funksjon for dem. Alle har slitt med konsentrasjonsvansker og fått lite tilrettelagt undervisning.
De uttaler at de lærte lite på barneskolen.
Informantene forteller en annen historie om den alternative skolen. Det er grunn til å undre
seg over hva denne skolen har tilført som gjør at de nå ser positivt på framtiden. De forteller
om å bli møtt med anerkjennelse og respekt av lærere. De har fått tilpasset opplæring i små
grupper med stor voksentetthet. Tempoet på undervisningen har passet og gitt opplevelse av å
mestre, og de har fått tilbud om praktisk arbeid. Reglene er klare og tydelige og kjent av alle,
også konsekvensen av på bryte dem. Det er en viss grad av kontroll. I disse omgivelsene har
elevene fått venner og positive relasjonserfaringer med jevnaldrende.
Det er neppe en faktor alene som har hatt betydning for endring. Det er grunn til å anta at
elevenes opplevelse av å ha allierte blant lærere og andre elever, og opplevelsen av at det er
meningsfylt å arbeide med faglige og praktiske oppgaver, griper inn i hverandre og virker
sammen. Det kan være en medvirkende årsak til at informantene nå ser positivt på fremtiden.