Show simple item record

dc.contributor.authorBjørck, Barbro Thorbjørnsen
dc.date.accessioned2011-10-03T09:06:40Z
dc.date.available2011-10-03T09:06:40Z
dc.date.issued2011-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148214
dc.description.abstractHovedresultatene i prosjektet viser at elevmedvurdering kan bidra til å utvikle elevenes kompetanse på flere måter. Dels beskriver elevene kognitiv styrking av bevissthet om egen oppgave, og dels beskriver de motivasjon og læring i en kollektiv sammenheng ved at elevene får tilgang til hverandres tekster og blir inspirerte av hverandre, og at medelever kan bidra med verdifull kunnskap til hverandre. Funn viser også at elevene ikke uten videre aksepterer medelevvurdering som en god læringssituasjon, særlig er de opptatte av rettferdighet knyttet til at ikke alle legger godt nok arbeid inn i å lese andres tekster og å formulere gode tilbakemeldinger. En elev tar opp at det kan være en belastning å skulle påpeke feil og mangler hos en medelev. Tiden som kreves betraktes også som en utfordring av noen. Empirien i prosjektet viser i tillegg at det ikke er samsvar mellom elevenes utsagn om forståelse av vurderingskriterier og måten de brukes på i medelevvurderingstekstene. Mye kan tyde på at elever og lærere må jobbe grundigere med å analysere og tolke vurderingskriterier, og at elevene trenger mer trening i hvordan de brukes for å formulere gode tilbakemeldinger til hverandreen_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleØi, har du lest teksten min ennå eller? En kasustudie om medelevvurdering på 10. trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber116en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record