Blar i HIØ's skriftserier på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 197
-
Studiemiljø og læring : en sammenligning av to kull førsteårsstudenter i allmennlørerutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2000)I denne rapporten sammenlignes to kull førsteårsstudenter i allmennlærerutdanningen med henblikk på studiemåter, syn på undervisningen, studiemiljøforhold, tidsbruk og sosiale forhold -
Nye organisasjonsformer. Governance-perspektivet - en fruktbar tilnærming i en norsk kontekst?
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2001)Framveksten av nye organisasjonsformer i offentlig sektor har fått mye oppmerksomhet. Både den teoretiske og politiske debatten har vært og er preget av at offentlig sektor er i endring. Man står overfor en ny situasjon ... -
Informasjonstteknologi i videregående skole : en faglig og didaktisk analyse av lærerplanene i faget etter Reform 94
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2001)Læreplanreformen Reform 94 ga nye læreplaner for alle fag i videregående skole. Rapportens hovedmål er å gi en analyse av læreplanen i faget informasjonsteknologi etter Reform 94. Rapporten er delt i to: Den pedagogiske ... -
Who cares : ethical interaction and sexual difference
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Når norske omsorgsarbeidere kommer ut fra høgskolen til virkelighetens arbeidsoppgaver, er en vesentlig del av deres faglig grunnlag av teoretisk art. Et sentralt teoriområde er etikk. Det prosjekt som ligger til grunn ... -
Økte personalressurser - bedret tjenestetilbud? : en undersøkelse av effekten av 13 nye årsverk i Åpen omsorg - kommunedel Onsøy
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Rapporten som er på 143 sider pluss vedlegg, omhandler en evalueringsstudie av effekten av tretten nye årsverk i kommunedel Onsøy. Undersøkelsen ble utført på oppdrag av Fredrikstad kommune. Undersøkelsen er retrospektiv ... -
Sammenhengen mellomn motorisk og språklig-kognitivt funksjonsnivå hos 11/12-åringer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Hensikten med dette prosjektet har vært å følge opp en gruppe bestående av 36 elever som første gang ble testet kognitivt, språklig og motorisk i 1995, da de var 7 og 8 år gamle. Ved oppfølgingsundersøkelsen i 1999 var ... -
Innføring av problembasert læring ved sykepleierutdanningen
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Det kan se ut til at forelesning som tradisjonell formidlingsmåte i liten grad utvikler studentenes evne til å ta ansvar for egen læring. At studentene tar ansvar for egen læring er avgjørende for å utvikle evnen til å ... -
Utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer : en kartlegging av kompetanse og behov i norsk industri
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Rapporten beskriver resultatet fra en kartlegging blant norske bedrifter når det gjelder utvikling og bruk av kritiske programmerbare systemer, dvs. systemer der sentrale funksjoner styres av programvare og som ved å feile ... -
Evaluering av ettervernet i Fredrikstad : faglig rapport
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003) -
Self-Regulated learning and the use of Information and communications technology in Norwegian Teacher education : the project ICT as a factor of change in teacher education
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)I denne rapporten drøfter forfatterne norsk allmennlærerutdanning med spesiell vekt på de oppfatningene om læring og undervisning som kommer til uttrykk i rammeplanen for utdanningen. Spesielt tar de opp den sterke satsingen ... -
Mappeevaluering og veiledningsbasert undervisning - hvem tjener og hvem taper? : erfaringer fra dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)Kvalitetsreformens intensjon om at studentene skal lykkes krever et læringsmiljø med god sammenheng mellom studentenes læring, undervisningen de tilbys og evalueringsformen. I denne rapporten beskrives et undervisningsopplegg ... -
Evaluering av ettervernet i Fredrikstad : hovedrapport
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003) -
From Language Teacher to Teacher of Languages : results from a Socrates-project
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2003)From language teacher to teacher of languages er det norske teamets bidrag til Lingua-A prosjektet Intercomprehension in Language Teacher Education (ILTE, 1998 – 2002). De ulike teamene valgte å tilpasse ... -
Undervisningssykehjem i Fredrikstad
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold, Avdeling for helse- og sosialfag, startet høsten 2000 opp et felles prosjekt ”Bruker- og kompetansesenter”. Prosjektet var et tre-årig prosjekt som ble avsluttet 30. juni 2003. ... -
Some implications of market-like models of organisation on public ethos : a discussion based upon a case study of local government in Denmark and Norway
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003) -
Kvinnelige eliteløpere i orientering : en ananlyse av VO2maks, anaerob terskel og resultatene i Nordisk mesterskap
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2003)Hensikten med dette prosjektet har vært å teste verdiene til fire kvinnelige orienteringsløpere (eliteutøvere) på VO2 maks og anaerob terskel ved ulike tidspunkter. Testresultatene ble deretter analysert i forhold til ... -
Økologi i et historisk perspektiv : en kortfattet beretning om menneskenes syn på naturen gjennom tidene
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004)I denne artikkelen tar jeg for meg utviklingen av samspillet mellom naturen og mennesket. Jeg vil ta for meg hvordan menneskets natursyn endret seg i takt med utviklingen av menneskets produksjonsmåter og forsøker å gå ... -
Senter for frivillige organisasjoner : delrapport II
(Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)Fredrikstad kommune og Høgskolen i Østfold, Avdeling for helse- og sosialfag, startet høsten 2000 opp et felles prosjekt ”Bruker- og kompetansesenter”. Prosjektet var et tre-årig prosjekt som ble avsluttet 30. juni 2003. ... -
Fortellinger om oppvekst og skole : Casemetodikk i lærerutdanningen
(Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold), Working paper, 2004) -
Keynes i fortid og framtid : idéhistorie og teoriutvikling
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2004)John Maynard Keynes (1883-1946) hører med til den økonomiske disiplinens absolutte klassikere. Gjennom utgivelsen av The General Theory of Employment Interest and Money i 1936 regnes han som grunnleggeren av det vi i dag ...