BLACKBOARD : et verktøy som effektiviserer praktiske/administrative oppgaver eller et instrument for stimulering av læringsaktiviteter? Erfaringer med bruk av læringsplattform fra Høgskolen i Østfold. Avdeling for Helse- og sosialfag
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148322Utgivelsesdato
2007-04-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten tar sikte på å belyse hvorledes en læringsplattform (her: Blackboard) har blitt benyttet ved Avdeling for helse- og sosialfag. Rapporten tar utgangspunkt i 4 ulike læringsplattformkurs knyttet til bachelorstudier ved avdelingen. Hensikten er å belyse i hvilken grad læringsplattformen benyttes som et administrativt og/eller pedagogisk/ faglig verktøy. Anvendelsen av læringsplattformer generelt har skutt fart de siste 3- 4 årene både innen grunn- videregående og høgere utdanninger. Innen høgere utdanning har alle universiteter og høgskoler gått til anskaffelse av elektroniske læringsplattformer. I den sammenheng er det av interesse å se nærmere på hvorledes læringsplattformen anvendes. Dette FoU-arbeidet er et bidrag til det.
I rapporten dokumenteres det med at læringsplattformen først og fremst benyttes som et verktøy for å effektivisere praktiske / administrative oppgaver, og i mindre grad for å stimulere til pedagogiske og faglige aktiviteter. Det dokumenteres videre at avdelingens pedagogiske idégrunnlag (PBL) i liten grad gjenspeiles i læringsplattformen. Det konkluderes for øvrig med at en god administrasjon av kursinformasjon i seg selv kan være et godt grunnlag for læring.
Serie
Arbeidsrapport(Høgskolen i Østfold)2007:1