Rapport (Høgskolen i Østfold): Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 74
-
Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjektrapport, prosjektperiode 2006-2008
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-02-15)Denne prosjektrapporten omhandler videreutvikling av undervisningsmetoder for deltidsstudenter, bachelor i vernepleie, ved Høgskolen i Østfold i perioden 2006 – 2008. Undervisningsopplegget bygger på problembasert læring ... -
Evaluering av studentaktive undervisningsformer i vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2010-01-20)Forfatterne av denne forskningsrapporten har i perioden 1998 til 2008 arbeidet med utvikling og bruk av studentaktive metoder i undervisning av vernepleierstudenter ved Høgskolen i Østfold. Undervisningen er knyttet til ... -
Utdanningsvalg i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-12-02)Denne rapporten dokumenterer arbeidet med delprosjektet ”Evaluering av faget Utdanningsvalg i Østfold” – et delprosjekt i det nasjonale prosjektet Nye samarbeidsformer mellom høgskoler/universiteter og praksisfeltet”, ... -
Befrielseteologi och kristen humanism: en karakteristik av Allan Boesaks "Black Teology"
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-09-30)En viktig teologisk retning i senere tid er den såkalte frigjøringsteologien. I Sør-Afrika har dette i høy grad tatt formen av Black Theology, en teologi hvor de svartes og de fargedes erfaring av virkeligheten er sentral. ... -
Fleksible organisasjoner: alternative strategier og arbeidsmiljømessige konsekvenser
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-06-16)Rapporten oppsummerer de teoretiske og empiriske studieer som er gjennomført i forbindelse med prosjektet ”Et inkluderende eller ekskluderende arbeidsliv?” – et forskningsprosjekt under Norges Forskningsråd’s Strategisk ... -
Godt nok forberedt for praksis? Sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-04-07)Rapporten beskriver en studie hvor sykepleiestudenters forberedthet og opplevelse av mestring i praktiske prosedyrer belyses. Det undersøkes hvor hensiktsmessig undervisningens ulike deler med teori, ferdighetstrening i ... -
Den digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksis
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-03-31)Utgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved ... -
Hvilke kriterier er viktige for at små og mellomstore bedrifter (SMB) gåt bra?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-01-28)I oppgaven har vi valgte å sette fokus på sosial – og human kapital som en viktig produksjonsfaktor. På bakgrunn av dette ble det viktig å prøve å avdekke hva som menes med sosial -/human kapital i en bedrift. Videre har ... -
Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2009-01-23)Rapporten starter med en oversikt over utviklingen av informasjonsteknologi som eget fag i skoleverket fra begynnelsen rundt 1970 og fram til nå, inklusive faget slik det er i Kunnskapsløftet. Også historikken innen bruk ... -
Analyse og beskrivelse av design- og produktutviklingsprosessen ved Avdeling for Ingeniørfag, Industriell Design, Høgskolen i Østfold
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-12-10)Rapporten beskriver metoden brukt i produktutviklingsprosessen ved studiet Bachelor i Ingeniørfag - Industriell design ved Høgskolen i Østfold. Dette er et relativt nytt studium med opptak av første studentkull høsten 2001, ... -
Informasjonstteknologi i videregående skole : en faglig og didaktisk analyse av lærerplanene i faget etter Reform 94
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2001)Læreplanreformen Reform 94 ga nye læreplaner for alle fag i videregående skole. Rapportens hovedmål er å gi en analyse av læreplanen i faget informasjonsteknologi etter Reform 94. Rapporten er delt i to: Den pedagogiske ... -
Læring og vurdering (LOV): virksomhetsvurdering - et innspill til vurdering i skolen: delrapport1: validering og funn
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-10-06)Forskningsprosjektet ”Læring og Vurdering” (LOV) har som mål å utvikle og prøve ut et instrument som kan bidra til å øke bevisstheten om læring i skolen, og gjennom det fremme læring. Temaet er skolebasert vurdering. I ... -
Mat og måltider i sykehjem: undersøkelse utført for Sosial- og helsedirektoratet
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-05-26)Denne rapporten bygger på en nasjonal undersøkelse om maten og måltidene ved landets sykehjem, utført i juni – august 2007. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, i samarbeid med TNS Gallup. ... -
Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-03-25)I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning ... -
Om samfunnsforståelse, samfunnsutvikling, internasjonalisering og globalisering
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2008-02-06)Rapporten er et forsøk i en genre som er lite utviklet i forhold til profesjonell læring og kompetanseutvikling. Forsøket har stor grad av saklig relevans i forhold til å utvikle hva samfunnsvitere kunne kalle en slitesterk ... -
Anerkendelse, frihed og faglighed: en forskningsrapport
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2005)Anerkendelse, frihed og faglighed dokumenterer et forskningsprojekt på en psykiatrisk afdeling. Psykiatrireformens hensigt var -og er- at få til en ændring både indenfor og udenfor de psykiatriske institutioners mure. Et ... -
Who cares : ethical interaction and sexual difference
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2002)Når norske omsorgsarbeidere kommer ut fra høgskolen til virkelighetens arbeidsoppgaver, er en vesentlig del av deres faglig grunnlag av teoretisk art. Et sentralt teoriområde er etikk. Det prosjekt som ligger til grunn ... -
Høgskolebiblioteket som læringsressurs: hvilke oppfatninger har undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene om høgskolebibliotekets funksjon og om studenters behov for informasjonskompetanse?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-20)Denne rapporten er skrevet som en hovedoppgave, hvor problemfeltet er hvordan undervisningspersonale og bibliotekarer i høgskolene vurderer høgskolebibliotekenes betydning i læringssammenheng. Følgende problemstillinger ... -
Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-12-12)Målet med denne rapporten er å kunne si noe om hvilken implementeringstenkning som har forklaringskraft i forhold til IKT-satsningen rettet mot skolen som praksisfelt. I første del av rapporten vurderer jeg om modelltenkningen ... -
Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe
(Rapport (Høgskolen i Østfold), Research report, 2007-11-05)Studien handler om faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Studiens hensikt er å besvare hvilken betydning deltakelse i faglig veiledningsgruppe har for ...