Undervisning basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk virksomhet og erfaringsbasert kunnskap ved Høgskolen i Østfold : rapport fra fagdagen, desember 2006
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148558Utgivelsesdato
2008-03-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I desember 2006 arrangerte HiØ en fagdag i regi av PULS (Program for under¬visning, læring og studiekvalitet) for lærerne ved høgskolen. Hensikten var å sette søkelyset på prinsippet om at all undervisning i høgere utdan¬ning skal være forskningsbasert, og hvordan vi ønsker å realisere dette prinsippet ved ulike av¬delinger, studier og fag ved HiØ.
Foreliggende rapport innholder bidrag fra så vel interne som inviterte, eksterne bidragsytere som har ar¬beidet med spørsmålet om forskningsbasert undervis¬ning, eller evidence-based pratice, både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Innleggene i rapporten problematiserer en rekke spørsmål som melder seg når vi søker å legge et konkret, kvalifisert innhold i prinsippet om forskningsbasert undervisning – blant annet:
• Hvor¬dan defineres og praktiseres forskningsbasert undervisning innenfor ulike utdanninger, ulike fag og ulike studienivå – hva er fellestrekkene, og hva er forskjellene?
• Hva betyr kravet om forskningsbasert undervisning for forholdet mellom FoU–virksomhet, kompetanseutvikling og undervisning?
• Hvordan dokumenterer vi at undervisningen er forsknings¬basert?
• Hvordan dokumentere at forskningsbaserte undervisningsstrategier har effekt og gjør en forskjell når det gjelder studenters læring?
Vi håper at rapporten kan bidra til å belyse og gi konkret innhold til prinsip-pet om at all høyere utdanning skal være ’basert på det fremste innen forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap’.
Serie
Rapport (Høgskolen i Østfold)2008:2