Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolli, Kjell-Arne
dc.date.accessioned2007-10-08T13:10:53Z
dc.date.issued2007-10
dc.identifier.isbn978-82-7825-226-0 (online)
dc.identifier.isbn978-82-7825-227-7 (trykt)
dc.identifier.issn1503-2612 (online)
dc.identifier.issn0805-8164 (trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148590
dc.description.abstractDette er den avsluttende rapport fra evalueringen av ”Prosjekt lese- og skriveopplæring: et samarbeid mellom PP – tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold.” (Prosjekt Lese – skrive – mestre). Hovedmålet med prosjektet har vært å ”Forebygge lese- og skrivevansker på småskoletrinnet, og gjennom det redusere antall elever med disse vanskene.”Evalueringsmateriale består av en gjennomgang og analyse av de nasjonale kartleggingsprøver i lesing for andre klasse i perioden 2002 – 2005, spørreskjemaundersøkelser til lærere og foreldre samt intervju med lærere, rektorer, veiledere, prosjektgruppe og ansatte i PP-tjenesten. Resultatene på kartleggingsprøvene viser at elevene i andre klasse ved de 6 skolene som deltok i prosjektet er blitt bedre lesere i. Prosjektet har bidratt til å skape oppmerksomhet og aktivitet rundt den første lese- og skriveopplæring samt stimulert interessen for lese- og skriveopplæring generelt. De tiltakene som har vært iverksatt vurderes av lærere, ledere, foreldre og PP – tjeneste som positive i forhold til målsettingen. Koblingen av de tre innsatsfaktorene kurs, nettverk og veiledning har blitt opplevd som et helhetlig bidrag til de gode resultat som er oppnådd. Ingen av faktorene kunne en ha vært foruten, men særlig synes veiledningen å ha vært en uvurderlig del av helheten. Som en av lærerne uttrykte det - ”å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt”.en
dc.format.extent777875 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Østfolden
dc.relation.ispartofseriesRapport (Høgskolen i Østfold)en
dc.relation.ispartofseries2007:10en
dc.subjectveiledningen
dc.subjectleseopplæringen
dc.subjectskriveopplæringen
dc.subjectprosjektarbeiden
dc.title"Å ha en veileder er alfa og omega for et prosjekt" : kvalitetssikring av begynneropplæringa i lesing og skriving : evaluering av prosjekt "Lese- og skriveopplæring. Et samarbeidsprosjekt mellom PP-tjenesten, kommunene Hobøl, Skiptvet og Spydeberg og Høgskolen i Østfold"en
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel