Studenters opplevelse og evaluering av undervisning og læringsmiljø : presentasjon av course experience questionnaire (CEQ) - og validering av tre norske versjoner, erfaringer med studiet (EMS)
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148592Utgivelsesdato
2007-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Course Experience Questionnare (CEQ) er et standardisert spørreskjema for studentevaluering av undervisning og læringsmiljø. I løpet av 1520 år er det blitt et in¬ternasjonalt kjent og anerkjent instrument for kart¬leg¬ging av opplevd undervisningskvalitet. CEQ er i bruk ved en rekke universitetet og høgskoler verden over; i Australia inngår det også i det nasjonale kvalitetssystemet.
Course Experience Questionnaire er utviklet innenfor et universitets- og høg¬skolepedagogisk perspektiv omtalt som Student approaches to learning, i kort¬form SALtradi¬sjonen. Rapporten gir et innblikk i utviklingen av CEQ og SAL–tradisjonens perspektiv på forholdet mellom undervisning, studenters læring og studentevaluering av undervisning. Her framheves særlig CEQs rolle som verktøy i forhold til læreres/lærergruppers utviklings¬orienterte evaluering av egen undervisning og egne kurs.
I norsk oversettelse omtales CEQ som Erfaringer med studier (EMS). Rappor¬tens empiriske del presenterer valideringsdata fra tre studier med ulike versjoner av EMS. Studiene omfatter ca. 2.800 studenter og viser at de norske versjonene av CEQ (EMS) har rimelig robuste psykometriske kvaliteter. De er dermed godt egnet til kartlegging av studenters opplevelse av undervis¬ningskvalitet og erfa¬ringer med læringsmiljøer i norske utdanningskontekster.
Rapporten redegjør også kort for administrering, skåring og tolkning av EMS-/ CEQ-data; komplette spørreskjemaer for de ulike EMS–versjonene finnes i rap¬portens vedlegg.
Utgiver
Høgskolen i ØstfoldSerie
Rapport (Høgskolen i Østfold)2007:4