Show simple item record

dc.contributor.authorSträng, Dan Roger
dc.date.accessioned2009-03-31T10:43:02Z
dc.date.issued2009-03-31T10:43:02Z
dc.identifier.isbn978-82-7825-277-2(online)
dc.identifier.isbn978-82-7825-278-9(trykt)
dc.identifier.issn1503-2612 (online)
dc.identifier.issn0805-8164 (trykt)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148604
dc.description.abstractUtgangspunktet for forskningsprosjektet ”Den digitale lærergjerningen var en konstatering av at de teknologiske endringene i samfunnet for øvrig også har påvirket lærerutdanningene i Norge. Allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold har for eksempel vært gjennom store endringer når det gjelder bruk av IKT, i perioden fra 2000 og fram til i dag. Undersøkelser tyder på at tiltakene de siste årene har påvirket det generelle studieklimaet på en positiv måte. Vi vet imidlertid lite om hvordan den digitale kompetansen kommer til uttrykk hos lærerkandidater som har gått gjennom en teknologitett lærerutdanning. En ambition med prosjektet var å fornye digital kompetanse som begrep på praksisfeltets premisser. I prosjektet fulgte jeg en gruppe lærere i deres hverdagspraksis får å se hvordan den brukes på deres arbeidsplasser. Jeg så også nærmere på skolens rolle og målsettning i det digitale samfunnet. Et viktig spørsmål er hvem eller hvilke som har mot til å lede den enkelte skolen videre inn i det digitale samfunnet. Resultatet av undersøkelsen forventes å kunne legge til rette for produktive dialoger og en videre kontakt og samarbeid mellom skolen (praksisfeltet) og lærerutdanningen.en
dc.format.extent465036 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesRapport (Høgskolen i Østfold)en
dc.relation.ispartofseries2009:2en
dc.subjectIKTen
dc.subjectlærerutdanningen
dc.subjectskolepraksisen
dc.titleDen digitale lærergjerningen: om IT-basert lærerutdanning og skolepraksisen
dc.typeResearch reporten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record