Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjektrapport, prosjektperiode 2006-2008
Abstract
Denne prosjektrapporten omhandler videreutvikling av undervisningsmetoder for deltidsstudenter, bachelor i vernepleie, ved Høgskolen i Østfold i perioden 2006 – 2008. Undervisningsopplegget bygger på problembasert læring som pedagogisk plattform, og formålet har vært å videreutvikle to sentrale hovedelementer innenfor PBL:
Studentaktive undervisningsmetoder
Veiledning
Bakgrunn for prosjektet er at undervisningstilbudet til deltidsstudentene ikke i tilstrekkelig grad har vært tilpasset studentgruppa, men i form båret preg av en minimering av heltidsstudentenes studietilbud. Fremmøte og deltakelse i undervisning har også tidvis vært lav, dette var forhold vi ønsket å gjøre noe med.
Prosjektet omhandler utprøving av følgende metoder: Kursbasert undervisning med undervisningsstruktur i tråd med vernepleierens arbeidsmodell
Tverrgrupper Gjennomgående case i all undervisning Frivillig tilstedeværelseForventningsnotat
Veilerguide
Referansegrupper
Dataene som understøtter rapportens konklusjoner er samlet gjennom underveisevalueringer, skriftlige eller muntlige tilbakemeldinger i forelesninger og seminar, referansegrupper og tradisjonell blokkevaluering.
Series
Rapport (Høgskolen i Østfold)2010:2