Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHalvorsen, Lars Rune
dc.contributor.authorLøkke, Jon A.
dc.contributor.authorTveter, Bente Holmberg
dc.contributor.authorRølleid, Sylvia
dc.date.accessioned2016-09-05T09:25:05Z
dc.date.available2016-09-05T09:25:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404229
dc.description.abstractLærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. Tegnøkonomi er tidligere benyttet for å påvirke elever til å komme raskere inn i klasserommet etter friminutt. Intervensjonene i denne studien ble gjennomført i to skoleklasser. Elevene brukte unødvendig lang tid på å komme til ro på plassene etter friminuttene. Data er samlet inn etter en plan i tråd med en ABAB-design. Intervensjonen innebar å levere tokens hver gang minst 80 % av deltakerne nådde kriteriet for forsterkning. Tokens ble vekslet inn i foretrukne aktiviteter og materielle stimuli etter et VR8 skjema. Data viser at tiltaket hadde god effekt. I både eksperiment A og eksperiment B vises en rask endring fra basislinjebetingelsen til intervensjonsbetingelsen; gjennomsnittlig antall minutter fra det ringer inn til deltakerne sitter rolig på stolene sine går ned.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningnb_NO
dc.titleTegnøkonomi som klasseintervensjon for å korte ned latenstiden etter friminuttnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber21-28nb_NO
dc.source.volume42nb_NO
dc.source.journalNorsk tidsskrift for atferdsanalysenb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record