Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlinge, Ole Erik
dc.date.accessioned2016-10-04T14:17:47Z
dc.date.available2016-10-04T14:17:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412897
dc.description.abstractSamtidig som presset har økt på barnehageinstitusjonen om å innføre tidlig innsats-strategier det siste tiåret, har et stadig større antall norske barnehageforskere funnet det nødvendig å forsvare barns rett til å leke. Mange er kritiske til at formelle læringsmetoder går på bekostning av leken. I denne artikkelen analyserer jeg intervjuer med norske barnehagelærerstudenter som tok et utenlandssemester i Nicaragua. Jeg vil vise hvordan informantene konstruerte profesjonelle identiteter ved å dikotomisere lek og undervisning/formelle læringsmetoder. Studiet inkluderte tre ukers praksis i lokale barnehager. Artikkelen tar utgangspunkt i intervjuer i forbindelse med informantenes praksiserfaringer. Jeg har fortolket intervjuene ved hjelp av Dorothy Smiths (1978, 2005) sosiologiske perspektiv på språklig konstruksjon. Informantene distanserte seg fra undervisningsaktiviteter de observerte i de nicaraguanske barnehagene. De identifiserte seg gjennomgående med pedagogikkdiskurser knyttet til nordisk barnehagetradisjon. At dette skjedde er ikke nødvendigvis overraskende. Et interessant trekk ved intervjuene er at informantene utelukket diskurser om økt læringspress i sine beskrivelser av norske barnehager. En viktig side ved artikkelen er måten den viser hvordan identifisering blir gjort, og hvordan fagdiskurser brukes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.subjectBarnehagelærerstudenternb_NO
dc.subjectFormelle læringsmetodernb_NO
dc.subjectSosiologinb_NO
dc.subjectPedagogikknb_NO
dc.subjectNicaraguanb_NO
dc.title« Det er jo lek og læring, sant? » : Konstruksjon av profesjonelle identiteter og kritiske standpunktnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber36-52nb_NO
dc.source.volume2nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikknb_NO
dc.source.issue2nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel