Rektorutdanningens potensial i en flerkulturell kontekst
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016, 10 (4), 103-123.Abstract
I et samfunnsperspektiv er det nødvendig å gi økt oppmerksomhet til spørsmål som berører språklig og kulturelt mangfold, der skoleledere har et særskilt ansvar for å følge opp den nasjonale skolepolitikken på dette området. Utdanning av skoleledere, slik som rektorutdanningen som har vært tilbudt siden 2009, har som formål å utvikle skoleledernes kompetanse på mange områder. Evaluereringer av dette utdanningstilbudet har vist at deltakerne oppfatter utdanningens pedagogiske kvalitet og praksisrelevans som høy. Vi vet imidlertid mindre om hvordan rektorutdanningen bidrar til bedre ledelse i en flerkulturell skole. Formålet med denne artikkelen er å undersøke på hvilken måte rektorutdanningen har potensial til å utvikle ledere for en inkluderende, likeverdig og rettferdig flerkulturell skole. Analysen er bygd på intervjuer med skoleledere som har deltatt i rektorutdanningen i perioden 2013–2015. Resultatene, som er drøftet i lys av et kritisk perspektiv på ledelse, viser at temaer knyttet til språklig og kulturelt mangfold i skolen ikke var berørt i særlig grad. Analysen indikerer også at rektorutdanningen ikke har bidratt til økt kompetanse i å håndtere utfordringer knyttet til språklig og kulturelt mangfold. Ett unntak gjelder imidlertid utdanningsrettslige emner. Det er mye som tyder på at rektorutdanningen har et stort potensial når det gjelder å bidra til å utvikle skolelederes kompetanse for en språklig og kulturelt mangfoldig hverdag.