Den digitale lærergjerningen
Chapter
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2507744Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I skole-Norge har IKT vært et ”hett” tema det siste tiåret. Diskusjonen har blant annet dreid seg om IKT har en positiv eller negativ læringseffekt. De siste par årene har man imidlertid innsett at det er umulig å besvare på en god måte. IKT kan både hemme og fremme elevers læring i skolen. Mye vil handle om hvordan læreren klarer å bruke teknologien i sin egen undervisning. Dette krever at læreren både har didaktisk kompetanse og digital kompetanse.
I dette kapittelet vil du få svar på følgende spørsmål:
• Hva er digital kompetanse?
• Hvorfor trenger læreren digital kompetanse?
• Hvilke kompetanseformer er det viktig å utvikle hvis du som lærer skal kunne bruke IKT på en måte som fremmer læring?