Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Ragnar
dc.contributor.authorKvifte, Bjørn Harald
dc.contributor.authorHjelde, Arnstein
dc.date.accessioned2018-09-14T09:33:57Z
dc.date.available2018-09-14T09:33:57Z
dc.date.created2017-06-13T10:33:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNOA. Norsk som andrespråk. 2017, 33 (1), 33-62.nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562629
dc.description.abstractIn this article we present the results of national reading tests of a group of 16 minority-speaking pupils from grade 1 to 5, and then examine the partial skills that are particularly challenging on reading tests for these bilingual pupils. The children were born in Norway, and began to learn the majority language Norwegian at the age of three to five years when they started in kindergarten. Although the children were in an early stage in the acquisition of the instruction language when starting school, several did well on the reading tests from lower to upper primary school. We saw, however, that the reading tests became more challenging in grade 3 and 5, and our data indicate that the size and quality of the L2 vocabulary might be a critical factor for the reading results in upper primary.nb_NO
dc.description.abstractI denne artikkelen presenterer vi resultatene på obligatoriske leseprøver til 16 tospråklige elever fra 1. til 5. trinn og undersøker de delferdighetene som synes å være spesielt utfordrende for denne gruppen. Barna er født i Norge og begynte å lære norsk i tre- til femårsalderen da de begynte i barnehage. Selv om barna var i en tidlig begynnerfase når det gjaldt ferdigheter i opplæringsspråket ved skolestart, var det flere av dem som klarte seg bra på leseprøvene gjennom småskoletrinnet og over på mellomtrinnet. Enkelte som klarte seg bra på leseprøvene i 1. og 2. trinn, begynte imidlertid å skåre bekymringsfullt svakt da de kom til 3. og 5. trinn. Det kan se ut til at det i særlig grad var vokabularet på andrespråket som skapte problemer for mange av de tospråklige elevene på leseprøvene i overgangen til mellomtrinnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectL2 readingnb_NO
dc.subjectDecodingnb_NO
dc.subjectReading comprehensionnb_NO
dc.subjectL2 vocabularynb_NO
dc.subjectLesing på andrespråknb_NO
dc.subjectAvkodingnb_NO
dc.subjectLeseforståelsenb_NO
dc.subjectVokabularnb_NO
dc.titleAndrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinnnb_NO
dc.title.alternativeAndrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinnnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber33-62nb_NO
dc.source.volume33nb_NO
dc.source.journalNOA. Norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1475600
cristin.unitcode224,30,0,0
cristin.unitnameAvdeling for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel