Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønn, Berit
dc.contributor.authorChristiansen, Ane
dc.date.accessioned2018-10-10T13:15:16Z
dc.date.available2018-10-10T13:15:16Z
dc.date.created2017-03-26T00:11:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1894-2245
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567475
dc.description.abstractI en tid med økende globalisering og digitalisering møter dagens spanskelever målspråket i mange ulike situasjoner og i ulike læringsrom, noe som åpner for nye erfaringer med språk og språklæring. Denne artikkelen presenterer resultatene fra en kartleggingsundersøkelse fra 2015 og en oppfølgende dybdeundersøkelse fra 2016 blant til sammen 205 elever som har valgt spansk på høyeste nivå i grunnopplæringa. Vi har undersøkt hvilke læringsmuligheter elevene benytter seg av utenom skolen og hva slags betydning det spanske språket har i deres livskontekst. Vi fant at elevene i varierende, men utstrakt grad benytter seg av de økte læringsmulighetene, og at spansk oppleves som relevant i hverdag og fritid, men også med tanke på framtidig studie- og arbeidsliv. Resultatene viser at elevene er bevisste og deltakende aktører i ulike typer læringsrom og at de selv vurderer det som verdifullt å benytte seg av de økte læringsmulighetene både faglig og personlig. Vi mener at en større bevissthet og kunnskap om de ulike læringsrommene elevene deltar i, vil kunne gi et mer helhetlig perspektiv på språklæringsprosessen deres og dermed være med på gjøre spanskfaget ytterligere relevant.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSpansknb_NO
dc.subjectNivå IIInb_NO
dc.subjectVideregående skolenb_NO
dc.subjectProgramfagnb_NO
dc.subjectFremmedspråksdidaktikknb_NO
dc.subjectLæringsmuligheternb_NO
dc.subjectDigitaliseringnb_NO
dc.subjectGlobaliseringnb_NO
dc.subjectLæringsvilkårnb_NO
dc.subjectLæringsromnb_NO
dc.subjectLivskontekstnb_NO
dc.titleSpansk nivå III - nye læringsmuligheter og deltakelse i læringsrom i hverdag og fritidnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber3-15nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Modern Language Methodologynb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1461093
cristin.unitcode224,60,0,0
cristin.unitnameAvdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Tidsskrift- og avisartikler. ØSS [69]
    Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag publisert som tidsskrift- og avisartikler

Vis enkel innførsel