Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEmilsen, Linda Evenstad
dc.contributor.authorSøfteland, Åshild
dc.date.accessioned2019-03-08T08:47:20Z
dc.date.available2019-03-08T08:47:20Z
dc.date.created2018-11-16T11:42:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNOA. Norsk som andrespråk. 2018, (1-2), 128-157.nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2589285
dc.description.abstractMålet med studien er å bidra med analyser av flerspråklige barns grammatiske system, slik det kommer til uttrykk i spontantale, og vurdere hvordan det er å anvende spontantaledata som grunnlag for pedagogiske vurderingsverktøy som vil være relevante for barnehagesektoren. For å gjøre dette drøfter vi deler av verktøyet i Mattsson og Håkansson (2010), og nærmere bestemt utviklingsstadiene de beskriver. Dette verktøyet omtaler de som enkelt å bruke. Utviklingsstadiene verktøyet tar utgangspunkt i, er tett assosiert med prosessbarhetsteorien (Pienemann 1998). Vi har derfor testet prosessbarhetsteoriens utviklingsløype på spontantaledata fra to flerspråklige jenter på to ulike punkt: siste året i barnehagen og i andreklasse. Basert på datatilfanget i vår studie er det ikke mulig å falsifisere eller verifisere prosessbarhetsteoriens utviklingsløype. Derimot avslører analysene flere metodiske problemer knytta til det å anvende prosessbarhetsteorien på spontantaledata. Dette er problemer som videre også fører til utfordringer ved å bruke Mattsson og Håkanssons verktøy til pedagogiske formål.nb_NO
dc.description.abstractThe aim of the present study is twofold. First, it will contribute to the field of L2 research with analyses of multilingual childrens grammatical system by analysing the spontaneous speech of children with Norwegian as their L2. Secondly, the study will also assess how it is to use spontaneous speech as source of data for pedagogical assessment tools relevant for people working in the kindergarten. The tool considered in this study is the developmental stages described in Mattsson and Håkansson (2010). They claim that their assessment tool is very easy to use. The developmental stages described in their tool are closely related to the developmental stages predicted by the Processability Theory (Pienemann 1998). We will therefore test the developmental stages predicted by the Processability Theory on spontaneous speech data from two multilingual girls at two different data points: last year in kindergarten and in 2nd grade. Our study can neither falsify or corroborate the predictions made by the Processability Theory due to limitations in the amount of data. However, our analyses reveal several methodological issues related to using the Processability Theory on spontaneous speech data. These issues are also posing challenges for the pedagogical assesment tool suggested in Mattsson and Håkansson.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNovus forlag
dc.subjectspontantaledatanb_NO
dc.subjectbarn med norsk som andrespråknb_NO
dc.subjectpedagogisk vurderingsverktøynb_NO
dc.subjectutviklingsstadiernb_NO
dc.subjectgrammatiske analysernb_NO
dc.subjectspontaneous speech datanb_NO
dc.subjectchildren with Norwegian as their L2nb_NO
dc.subjectpedagogical assessment toolnb_NO
dc.subjectdevelopmental stagesnb_NO
dc.subjectgrammatical analysesnb_NO
dc.titleAndrespråksanalyse av barns spontantalenb_NO
dc.title.alternativeSecond language analyses of children’s spontaneous speechnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber128-157nb_NO
dc.source.journalNOA. Norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue1-2nb_NO
dc.identifier.cristin1631385
cristin.unitcode224,30,0,0
cristin.unitnameAvdeling for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltext
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel