Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalvorsen, Lars Rune
dc.contributor.authorLøkke, Jon Arne
dc.contributor.authorGranmo, Sjur
dc.date.accessioned2019-05-20T11:38:18Z
dc.date.available2019-05-20T11:38:18Z
dc.date.created2018-12-05T12:27:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2018, 45 (2), 87-100.nb_NO
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598041
dc.description.abstractSentrale føringer for utdanningsinstitusjonene som utdanner profesjonsutøvere finnes i Kvali- fikasjonsrammeverket med LæringsUtBytter (LUB) eller mål. Målene er inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Utdannelsen skal forberede studentene til to likestilte spor eller kvalifikasjoner; profesjonsutøvelse i praksis og et mulig liv i akademia. Formålet med vår studie er å forberede studentene til begge sporene via et studentaktivt, atferdsanalytisk prosjekt eller laboratorium som vi har kalt det. Vi ønsker at studentene både skal oppføre seg som profes- jonsutøvere som kan anvendt atferdsanalyse og samtidig at studentene får et teoretisk grunnlag for videre studier av atferdsanalyse som akademisk disiplin. Forberedelsene innebærer spesifikt studering av atferdsanalytisk litteratur og trening i anvendt atferdsanalyse i veiledede praksisperioder. Deltakerne bruker det siste semesteret på Forsknings – og Utviklingsprosjekter (FoU) som foregår i praksisfeltet. Prosjektene må dreie seg om anvendt atferdsanalyse. Dermed engasjerer studentene seg i profesjonsutøvelse og er samtidig medforskere i ansattes FoU-prosjekter og tradisjonell akademisk virksomhet. Studien innebærer en kvasi-eksperimentell design. Resultatene viser at studentene forbedrer karakterene sammenlignet med tidligere eksamenskarakter i studieperioden, og sammenlignet med studentene som ikke deltar i den studentaktive laben. De svært gode karakterene er knyttet til anvendte, atferdsanalytisk prosjekter med barn eller gamle med demenslidelser. Dessuten er studenten representert som medforfattere på mange vitenskapelige artikler i atferdsanalytisk publikasjonskanaler og på atferdsanalytiske konferanser.nb_NO
dc.description.abstractStudentaktiv forskning som virkemiddel for å utdanne profesjonsutøvere som også kan atferdsanalysenb_NO
dc.description.abstractStudent-active research as a tool in educating professionals that master applied behavior analysisnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttp://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1779
dc.subjectHøgskolepedagogikknb_NO
dc.subjectHigher-education pedagogynb_NO
dc.subjectAtferdsanalysenb_NO
dc.subjectLabnb_NO
dc.subjectStudenters læringnb_NO
dc.subjectVernepleienb_NO
dc.titleStudentaktiv forskning som virkemiddel for å utdanne profesjonsutøvere som også kan atferdsanalysenb_NO
dc.title.alternativeStudent-active research as a tool in educating professionals that master applied behavior analysisnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber87-100nb_NO
dc.source.volume45nb_NO
dc.source.journalNorsk Tidsskrift for Atferdsanalysenb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1639412
cristin.unitcode224,40,0,0
cristin.unitnameAvdeling for helse og velferd
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel