Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBostrøm, Edgar
dc.contributor.authorGarder, Helge Rohde
dc.contributor.authorNæss, Magnus Olstad
dc.contributor.authorSyversen, Øyvind
dc.contributor.authorVeien, Per Christian
dc.date.accessioned2019-08-14T12:16:23Z
dc.date.available2019-08-14T12:16:23Z
dc.date.created2019-01-21T10:16:55Z
dc.date.issued2018-09-18
dc.identifier.citationNOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. 2018, 26 (1), 14.nb_NO
dc.identifier.issn1892-0748
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608303
dc.description.abstractArtikkelen beskriver resultatene fra en undersøkelse som er gjort våren 2017 blant IT-studentene som avsluttet ved Høgskolen i Østfold 2011-2016. Temaene som ble tatt opp omfattet • søkeprosessen/hvordan og hvor raskt studentene fikk jobb • jobbinnhold / hva arbeider de tidligere studentene med • sammenhengen mellom studier og jobbinnhold • for de studentene som ikke fullførte: hva var årsaken til at de ikke fullførte IT-studiet. Undersøkelsen har både en kvantitativ del og en kvalitativ del. Metodisk bygger den både på kategoriseringer som er gjort fra en av bransjeforeningene (IKT-Norge) og på ulike studentundersøkelser (NOKUT, NIFU), og det gjøres en kort sammenligning med disse. Det er også gjort andre metodiske grep som beskrives. Undersøkelsen viser at de aller fleste som svarte fikk jobb fort (0-3 måneder). Funnene indikerer dermed studiets relevans for senere jobbsituasjon. Svarene viser en sterk sammenheng mellom HiØs studier og de ulike fagområdene som respondentene jobber med. Ser vi på de ulike fagområdene innen IT, uavhengig av retning, scorer programmering, databaser og prosjektarbeide/ledelse høyest, men også systemarkitektur, support og systemdrift. De 4 IT-Bachelor-studiene som studeres har en faglig bredde, fra vekt på IT-teknisk via programmering til IT-organisasjon og næringsliv og medieproduksjon. Vi finner et klart samsvar mellom de ulike studiene og hvilke typer IT-jobber som studentene får etterpå. Generelt viser funnene også at studiene var «Litt relevant» eller «Svært relevant» (de to høyeste kategoriene, som til sammen hadde 78%, likt fordelt mellom disse to). Tilsvarende studeres relevans av enkeltfag, både direkte nyttig og nyttig som bakgrunn. For de som ikke fullførte, ser vi at det for de fleste var personlige grunner som var den viktigste årsaken til at de avsluttet studiet underveis. Totalt sett gir resultatene ny innsikt i sammenhengen mellom IT-studier og jobbinnhold, noe som kan være nyttig både for høgskoler/universiteter og for arbeidsliv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNokobitnb_NO
dc.relation.urihttps://ojs.bibsys.no/index.php/Nokobit/article/view/553/472
dc.subjectDigital pedagogikk didaktikknb_NO
dc.subjectDigital pedagogy/didacticsnb_NO
dc.subjectArbeidslivnb_NO
dc.subjectWorking lifenb_NO
dc.subjectDatateknologi og utdanningnb_NO
dc.subjectICT and educationnb_NO
dc.titleHva arbeider tidligere IT-studenter ved Høgskolen i Østfold med, og hvor relevant har utdanningen deres vært for nåværende jobbsituasjon?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Annen informasjonsteknologi: 559nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Other information technology: 559nb_NO
dc.source.pagenumber14nb_NO
dc.source.volume26nb_NO
dc.source.journalNOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologinb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1661951
cristin.unitcode224,55,0,0
cristin.unitnameAvdeling for informasjonsteknologi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel