Show simple item record

dc.contributor.authorBjørke, Camilla
dc.contributor.authorGrønn, Berit
dc.date.accessioned2019-08-21T11:51:03Z
dc.date.available2019-08-21T11:51:03Z
dc.date.created2018-11-01T20:35:03Z
dc.date.issued2018-10-25
dc.identifier.citationLearning Tech - Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2018, 4 (1), 36-64.nb_NO
dc.identifier.issn2445-7981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609529
dc.description.abstractCamilla Bjørke & Berit Grønn analyserer i deres artikel "Tidligere språkstart – et springbrett for en helhetstenking rundt språk og læring" kvalitative data fra en interviewundersøgelse, som de har foretaget i skoleåret 2014-2015 med 60 elever på 10. klassetrin i Norge. Der argumenteres i artiklen for en tidligere start på undervisning og læring af fremmedsprog såsom fransk, spansk og tysk. Forfatterne viser, hvordan eleverne oplever det at skulle lære nye sprog og deres refleksioner over de kompetencer, de har erhvervet sig i overgangene i deres uddannelsesforløb. Artiklen giver fra et elevperspektiv indblik i, hvad der er vigtige elementer i fremmedsprogslæringen. Et særligt vigtigt resultat er, at gode organisatoriske rammer og undervisningsdifferentiering er afgørende for, at elever udfordres i deres faglige læring. Disse centrale faktorer for fremmedsprogsundervisning bakkes også op af anden forskning.nb_NO
dc.description.abstractMed utgangspunkt i et nasjonalt prosjekt initiert av norske utdanningmyndigeter i årene 2010-2012 tar vi i denne artikkelen for oss tidligere start med fremmedspråk på barnetrinnet. Prosjektet vektla en praktisk-kommunikativ tilnærming til målspråkene. Her belyses, hvilke konsekvenser tidligere språkstart kan ha for elevenes læringsog utviklingsprosess i et femårig perspektiv, fra de startet med fransk, spansk eller tysk på 6. trinn (11 år) til de gikk på 10. trinn (15 år) og skulle starte på videregående skole. Dette inkluderer også, hva elevene opplevde som betydningsfullt og relevant, i språklæringsprosessen og generelt, deres refleksjoner rundt oppnådd kompetanse i overgangen fra barneskole til ungdomsskole og dernest til videregående skole, bevissthet om eget læringsforløp og læringsstrategier samt holdninger til språk og læring. Det empiriske materialet består av en kvalitativ intervjuundersøkelse fra 2015 som inkluderer 60 elever tre år etter prosjektslutt i 2012.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherLæremiddel.dknb_NO
dc.titleTidligere språkstart: et springbrett for en helhetstenking rundt språk og læringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber36-64nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalLearning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologinb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.7146/lt.v4i4.110493
dc.identifier.cristin1626199
cristin.unitcode224,60,0,0
cristin.unitnameAvdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Tidsskrift- og avisartikler. ØSS [69]
    Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag publisert som tidsskrift- og avisartikler

Show simple item record