Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Ragnar
dc.contributor.authorKarlsen, Jannicke
dc.date.accessioned2020-02-13T09:18:17Z
dc.date.available2020-02-13T09:18:17Z
dc.date.created2019-09-02T15:26:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNOA - norsk som andrespråk. 2019, 35 (1), 32-61.nb_NO
dc.identifier.issn2387-6670
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2641472
dc.description.abstractDenne artikkelen presenterer en undersøkelse av språkbruksmønstre hos 16 tospråklige barn når de er fem og tolv år. Dataene er hentet inn gjennom strukturerte intervju med foreldrene og semistrukturerte samtaler med barna selv. Barna var tospråklige både ved fem- og tolvårsalder, men ikke overraskende var bruken av norsk mer dominant ved tolv- enn ved femårsalder. Barnas språkbruk var relativt enspråklig sammen med voksne i hjemmet og voksne i barnehagen/på skolen, mens sammen med søsken og jevnaldrende var språkbruken i sterkere grad preget av flerspråklighet. I løpet av den sjuårsperioden studien dekker, var hjemmet den arenaen som så ut til å gjennomgå den sterkeste endringen i språkbruk. Vi fant i liten grad samvariasjon mellom endring i språkbruk og bakgrunnsfaktorer som for eksempel foreldrenes ankomst til Norge eller foreldrenes utdanning. Vi så imidlertid tendenser til at tidspunkt for barnehagestart, foreldrenes holdninger til språkbruk i hjemmet, og den status og funksjon minoritetselevenes morsmål har i læreplanene, kunne ha betydning for barnas språkvalg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNovus forlagnb_NO
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectspråkbruksmønstrenb_NO
dc.subjectspråkdomenenb_NO
dc.subjecttospråklignb_NO
dc.subjectminoritetsspråklignb_NO
dc.titleSpråkressurser, språkvalg og språkskifte: En studie av tospråklige barn fra fem- til tolvårsaldernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Andre språkvitenskapelige fag: 039nb_NO
dc.source.pagenumber32-61nb_NO
dc.source.volume35nb_NO
dc.source.journalNOA - norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1720690
cristin.unitcode224,30,0,0
cristin.unitnameAvdeling for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal