Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønn, Berit
dc.date.accessioned2020-02-20T12:09:30Z
dc.date.available2020-02-20T12:09:30Z
dc.date.created2020-02-07T23:03:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordic Journal of Modern Language Methodology. 2019, 7 (2), 28-53.en_US
dc.identifier.issn1894-2245
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642910
dc.description.abstractI presentasjonen legger jeg fram hovedfunnene fra tre kvalitative intervjuundersøkelser blant spanskelever i vg2 og vg3 i Norge og ved norske skoler i Spania. To av undersøkelsene ble gjennomført i 2016, mens den tredje finner sted skoleåret 2017/18. Hovedtemaer hvordan norske spanskelever eksponeres for og bruker spansk i fritida og på reiser, og hvordan de knytter sine erfaringer med spansk utenom skolen til det de lærer i spansktimene på skolen. Jeg ser spesielt på hvordan elevene eksponeres for spansk i digitale medier og gjennom deltakelse i muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner, både online og offline. Målet med undersøkelsene er å avdekke hva elevene foretar seg når de tilfeldigvis blir eksponert for spansk og når de bevisst oppsøker spansk på egen hånd. I intervjuene har elevene fortalt hvordan de går fram for å lytte til, lese, snakke og skrive spansk, delt egne språklæringserfaringer og reflektert over sammenhengen mellom læring på skolen og i fritida. Til slutt skisserer jeg noen muligheter for hvordan et utvalg tekster, som elevene har referert til i intervjuene, kan brukes i undervisningssammenheng, og hva man kan gjøre for å bevisstgjøre elevene på hvordan de kan utnytte egne språklæringserfaringer for å videreutvikle sin språk- og kulturkompetanse.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherDepartment of Foreign Languages and Translation, University of Agderen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectespañol lengua extranjeraen_US
dc.subjectestudiantes de bachillerato noruegosen_US
dc.subjectaprendizaje informalen_US
dc.subjectcontexto extraescolaren_US
dc.subjectherramientas digitalesen_US
dc.subjectcompetencias comunicativasen_US
dc.titleContacto con el español en el tiempo libre en diferentes contextos: estudiantes de bachillerato noruegos en España y Noruegaen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber28-53en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordic Journal of Modern Language Methodologyen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1792133
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Tidsskrift- og avisartikler. ØSS [69]
    Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag publisert som tidsskrift- og avisartikler

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal