dc.contributor.author | Grønn, Berit | |
dc.date.accessioned | 2020-02-20T12:09:30Z | |
dc.date.available | 2020-02-20T12:09:30Z | |
dc.date.created | 2020-02-07T23:03:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Modern Language Methodology. 2019, 7 (2), 28-53. | en_US |
dc.identifier.issn | 1894-2245 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2642910 | |
dc.description.abstract | I presentasjonen legger jeg fram hovedfunnene fra tre kvalitative intervjuundersøkelser blant spanskelever i vg2 og vg3 i Norge og ved norske skoler i Spania. To av undersøkelsene ble gjennomført i 2016, mens den tredje finner sted skoleåret 2017/18. Hovedtemaer hvordan norske spanskelever eksponeres for og bruker spansk i fritida og på reiser, og hvordan de knytter sine erfaringer med spansk utenom skolen til det de lærer i spansktimene på skolen. Jeg ser spesielt på hvordan elevene eksponeres for spansk i digitale medier og gjennom deltakelse i muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner, både online og offline. Målet med undersøkelsene er å avdekke hva elevene foretar seg når de tilfeldigvis blir eksponert for spansk og når de bevisst oppsøker spansk på egen hånd. I intervjuene har elevene fortalt hvordan de går fram for å lytte til, lese, snakke og skrive spansk, delt egne språklæringserfaringer og reflektert over sammenhengen mellom læring på skolen og i fritida. Til slutt skisserer jeg noen muligheter for hvordan et utvalg tekster, som elevene har referert til i intervjuene, kan brukes i undervisningssammenheng, og hva man kan gjøre for å bevisstgjøre elevene på hvordan de kan utnytte egne språklæringserfaringer for å videreutvikle sin språk- og kulturkompetanse. | en_US |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | Department of Foreign Languages and Translation, University of Agder | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | español lengua extranjera | en_US |
dc.subject | estudiantes de bachillerato noruegos | en_US |
dc.subject | aprendizaje informal | en_US |
dc.subject | contexto extraescolar | en_US |
dc.subject | herramientas digitales | en_US |
dc.subject | competencias comunicativas | en_US |
dc.title | Contacto con el español en el tiempo libre en diferentes contextos: estudiantes de bachillerato noruegos en España y Noruega | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 28-53 | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Modern Language Methodology | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1792133 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |