Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomas, Andrew John
dc.date.accessioned2021-01-30T21:43:49Z
dc.date.available2021-01-30T21:43:49Z
dc.date.created2020-12-11T09:53:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPrismet. 2020, 71 (2), 161-182.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2725434
dc.description.abstractFinnes det systematiske forskjeller mellom hvordan religion illustreres i norske lærebøker i religionsfagene? Denne artikkelen analyserer hvordan bilder uten religionsspesifikke markører fordeles blant kapitler om individuelle religioner i tilgjengelige lærebøker i dag. Bildene som velges ut, viser seg å ofte brukes til å forklare, delvis forsvare, religiøse ideer. Frekvensen av slike bilder er høyest i kapitler om buddhisme, dernest kristendom, og ellers tilnærmet fraværende. Ser vi på selve bildene, kan vi oppdage konkrete teknikker som justerer leserens avstand til den illustrerte ideen. Denne ulikheten støtter tidligere forskning som viser systematiske forskjeller i hvordan ulike religioner framstilles som henholdsvis eksotiske og filosofiske, og som har konsekvenser for hvordan individuelle religioner konstrueres og skal behandles i klasserommet.en_US
dc.description.abstractAre there systematic differences between the ways religion is illustrated in Norwegian Religious Education textbooks? This article analyses the distribution of images without religion-specific markers across chapters devoted to individual religions in contemporary textbooks. This kind of image is often used to explain and partly to defend religious ideas. The frequency of such images is highest in chapters on Buddhism, thereafter Christianity, but are otherwise almost absent. When we attend to the images themselves, concrete techniques for adjusting reader distance to the illustrated idea emerge. This asymmetry supports previous research demonstrating systematic differences in the ways in which various religions are portrayed as respectively exotic and philosophical, and has consequences for the construction of religion and its classroom treatment. Key words: religion, textbooks, illustrations, images, religious difference, definition of religionen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectReligious beliefs and practicesen_US
dc.subjectLærebøkeren_US
dc.subjectTextbooksen_US
dc.subjectIllustrasjonen_US
dc.subjectIllustrationen_US
dc.subjectDefinisjoneren_US
dc.subjectDefinitionsen_US
dc.titleSynlig og usynlig religion: umarkerte bilder i kapitler om religionen_US
dc.title.alternativeVisible and Invisible Religion: Unmarked images in chapter on religionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Teologi og religionsvitenskap: 150en_US
dc.subject.nsiVDP::Theology and religious studies: 150en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber161-182en_US
dc.source.volume71en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.8004
dc.identifier.cristin1858609
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal