dc.contributor.author | Tandberg, Håkon Naasen | |
dc.contributor.author | Aukland, Knut | |
dc.date.accessioned | 2021-02-04T08:43:12Z | |
dc.date.available | 2021-02-04T08:43:12Z | |
dc.date.created | 2020-04-15T10:48:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2020, 71 (1), 5-22. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2726092 | |
dc.description.abstract | I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen har per januar 2020 over 2 800 medlemmer. Vi har samlet inn data på innhold og aktivitet i gruppen over en ettårsperiode fra 2018 til 2019 og kombinert en kvalitativ og kvantitativ koding av alle postene, samt hvem som poster. Denne første artikkelen kartlegger medlemsmassen og innholdet i RLE-lærergruppa og analyserer dette i lys av tidligere forskning på sammenlignbare Facebook-grupper. Et sentralt funn er at gruppen fungerer som en arena for uformell, ikke-hierarkisk og brukerstyrt profesjonsfaglig utvikling ved at den setter religionslærere i kontakt med kollegaer, lærerutdannere, og andre aktører i feltet. Kommunikasjonen i gruppen har undervisningstips og ressurser med direkte relevans for klasserommet som hovedfokus, men tilbyr også faglige oppdateringer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | IKO - Kirkelig pedagogisk senter | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Facebook-grupper | en_US |
dc.subject | RLE-lærergruppa | en_US |
dc.subject | religionslæreren | en_US |
dc.subject | profesjonsfaglig utvikling | en_US |
dc.subject | lærergrupper på Facebook | en_US |
dc.subject | Facebook | en_US |
dc.title | Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-22 | en_US |
dc.source.volume | 71 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/pri.7876 | |
dc.identifier.cristin | 1806299 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |