Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Mai Linda
dc.contributor.authorLøkke, Jon A.
dc.contributor.authorLøkke, Gunn E. H.
dc.date.accessioned2015-01-13T12:52:42Z
dc.date.available2015-01-13T12:52:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274001
dc.description.abstractLærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. Tegnøkonomi er tidligere benyttet for å påvirke elever til å komme raskere inn i klasserommet etter friminutt. Intervensjonene i denne studien ble gjennomført i to skoleklasser. Elevene brukte unødvendig lang tid på å komme til ro på plassene etter friminuttene. Data er samlet inn etter en plan i tråd med en ABAB-design. Intervensjonen innebar å levere tokens hver gang minst 80 % av deltakerne nådde kriteriet for forsterkning. Tokens ble vekslet inn i foretrukne aktiviteter og materielle stimuli etter et VR8 skjema. Data viser at tiltaket hadde god effekt. I både eksperiment A og eksperiment B vises en rask endring fra basislinjebetingelsen til intervensjonsbetingelsen; gjennomsnittlig antall minutter fra det ringer inn til deltakerne sitter rolig på stolene sine går ned.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningnb_NO
dc.titleTegnøkonomi og påvirkning av oppmøte etter friminutt i en barneskoleklassenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber203-207nb_NO
dc.source.volume40nb_NO
dc.source.journalNorsk tidsskrift for atferdsanalysenb_NO
dc.source.issue2nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel