Tegnøkonomi og påvirkning av oppmøte etter friminutt i en barneskoleklasse
dc.contributor.author | Andresen, Mai Linda | |
dc.contributor.author | Løkke, Jon A. | |
dc.contributor.author | Løkke, Gunn E. H. | |
dc.date.accessioned | 2015-01-13T12:52:42Z | |
dc.date.available | 2015-01-13T12:52:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0809-781X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/274001 | |
dc.description.abstract | Lærings-og undervisningshemmende atferd er de vanligste formene for problematferd i skolen, og inkluderer at elevene kommer for sent til timene. Tegnøkonomi er en intervensjon som har vist gode resultater på flere arenaer. Tegnøkonomi er tidligere benyttet for å påvirke elever til å komme raskere inn i klasserommet etter friminutt. Intervensjonene i denne studien ble gjennomført i to skoleklasser. Elevene brukte unødvendig lang tid på å komme til ro på plassene etter friminuttene. Data er samlet inn etter en plan i tråd med en ABAB-design. Intervensjonen innebar å levere tokens hver gang minst 80 % av deltakerne nådde kriteriet for forsterkning. Tokens ble vekslet inn i foretrukne aktiviteter og materielle stimuli etter et VR8 skjema. Data viser at tiltaket hadde god effekt. I både eksperiment A og eksperiment B vises en rask endring fra basislinjebetingelsen til intervensjonsbetingelsen; gjennomsnittlig antall minutter fra det ringer inn til deltakerne sitter rolig på stolene sine går ned. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk atferdsanalytisk forening | nb_NO |
dc.title | Tegnøkonomi og påvirkning av oppmøte etter friminutt i en barneskoleklasse | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 203-207 | nb_NO |
dc.source.volume | 40 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk tidsskrift for atferdsanalyse | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Tidsskrift- og avisartikler. HV [172]
Samlingen inneholder bidrag fra ansatte ved Avdeling for helse og velferd publisert som tidsskrift- og avisartikler